Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Grym look går hem

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Grym look. Den minst sagt framträdande grillen och de bulliga formerna ger bilen, i alla fall när den är svart, ett gangsterlikt uttryck. Man väntar sig nästan att Capone-typer med maskingevär under armen kliver ur.

Amerikanska Chrysler PT Cruiser är en riktig fullträff. I alla fall formmässigt. Alla tittar på den, väldigt många får habegär.

Hustrun, annars återhållsam i bilönskningar,erkänner det också.

En bekant gjorde som så många andra, köptebilen på utseendet utan att ha haft en chans att provköra.

PT Cruiser var från början enbart tänkt somutställningsbil. Gensvaret blev så översvallandeatt den blev verklighet, byggd på lilla Chrysler Neons plattform.

Nu ropar världen efter "gangsterbilen", som mångakallar den.

Sverige har fått tilldelning på 1 200 bilar dethär året. Alla är sålda praktiskt tagetinnan leveranserna kommit igång. I lilla Gävle ärredan 35 bilar sålda. Inte en enda av dem är instegsmodellen.

Chrysler Sverige skriver i ett pressmeddelande att man arbetarintensivt på att få hit fler bilar än de DaimlerChrysler utlovat. Men man vågar inget garantera utan säger"det blir tufft."

Den stora efterfrågan är förstås orsakentill att PT Cruiser blir dyrare från den 1 augusti, höjningarfrån fyra tusen för billigaste till mer än tiotusenlappar upp för den dyraste av de tre olika utrustningsnivåersom marknaden erbjuds.

Om bilen blir en modefluga eller om den kommer att leva vidaresom mer än en nischbil vågar i alla fall inte jag siaom.

Prismässigt ligger PT Cruiser redan i början relativthögt och risken är att ytterligare möjliga köparesintresse svalnar om den blir alltför dyr.

Ett sådant ganska närliggande exempel är enannan bil som förtjusade massorna med sin annorlunda retrostil- Volkswagen Beetle.

Mest prisvärd

GD har provat mellanmodellen Touring, den klart mestprismässiga. Den har det mesta de flesta av oss kräver- kyla, farthållare, fjärrlås och radiopaketmed CD- och kassettspelare.

Fyra personer åker utmärkt men bredden bak tillåterfaktiskt hygglig plats för tre. Det finns hur mycket platssom helst i huvudhöjd och inte behöver långa trängain benen heller. Däremot sitter man som i många mindrehöghus relativt upprätt. Jag gillar det, andra inte.

PT Cruiser klassas som herrgårdsvagn. Vid en förstaanblick kan det tyckas löjligt. Det är inte specielltlångt från baksätet till bakluckan. Men det fårändå plats rejäla mängder bagage.

Och bilen är flexibel som få. Baksätets ryggstödär fällbart i två olika stora delar och det ärmycket enkelt att vid behov lyfta ut den ena eller bådasektionerna. På Mazda-maner är ryggstödet påpassagerarstolen fram fällbart framåt. Därmedär riktigt långa prylar lätta att få in.

Smart hylla

Hatthyllan har fler smarta användningsmöjligheterän jag sett i någon annan bil. Den är mycket kraftig(därför också tung). Den kan placeras i skildahöjdnivåer men kan också låsas ståendemot baksätets ryggstöd. Det ger fyra krokar att hakafast matkassarna i. Dessutom kan hyllan användas som picknickbord,under tak och i bekväm ståhöjd. Perfekt, jag hartestat.

Förarplatsen är praktisk i det stora hela men skullevara bättre om ratten även gick att ställa i längsled.Mätartavlor med vit botten är snyggt och panelen harklar retrodesign. Tyvärr störs intrycket av en plastigmittkonsol som bara känns billig. Plastinredningen och inpassningenav plastprylarna är av medioker kvalitet.

Klädseln är av behaglig plysch. Man sitter dessutomskönt, i alla fall så länge inte bilen svängerhastigt. Sidovalkarna i ryggstöden är alldeles försmå i min smak. Förarstolen ställs i höjdledmed el-motor.

Man sitter högt i den här bilen. Det ger bra översikti trafiken och är av fördel även säkerhetsmässigt.Bakåtsikten är dock inte alls bra. Vändradienpå tolv meter är en irriterande nacdel på trångaplatser.

Motorn är trög på låga varv. Låterman den gå upp ordentligt i varv har den dock riktigt bratemperament. Styrningen är exakt och bilen följer medfint även när kurvorna börjar bli tvära ochfarten hög. Dessutom är växellådan trevligatt hantera, inte bara för att knoppen verkar vara av bakelit.Bromsarna känns också förtroendeingivande.

Fjädringen är långt ifrån amerikansktgung. På dåligt underlag upplevde jag bilen som aningenstötig och hoppig.

Ljudnivån i kupén hör till bilens svagaresidor. Vägljudet på grov asfalt blir ibland påfrestandehögt. På slät asfalt däremot infinner sigen påfallande tystnad.

Det ska bli intressant att se vart det bär hän förPT Cruiser när folks första förtjusning och nyfikenhetblivit stillad. En sak är i alla fall klar - det häftigadollargrinet kommer att synas en hel del på svenska vägar.

Det trodde jag inte när jag såg den dåligtihopsatta visningsbilen på bilsalongen i Stockholm i våras.Till det bör sägas att detaljarbetet på den biljag provat är milsvitt bättre. Tur det.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons