Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gubbåk med oväntad spänst

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Ansiktslyft. Opel Omega har fått delvis nytt utseende. De flesta och de viktigaste förändringarna finns dock under skalet.

Opel Omega har en gubbstämpel som är svår att tvätta bort. Ny look och spänstigare uppträdande räcker inte riktigt.

Annons
Jag förstår uppriktigt sagt intevarför GM nöjde sig med bara en delvis ny bil fördet nya millenniet. Utseendemässigt är den Omega somkom ny 1994 bara ändrad i front och akter. Under skalet ärförändringarna desto större. Enligt Opel har 3000 av de totalt 8 000 delar bilen är hopsatt av förnyatshelt eller delvis.

Omega är en tämligen sällsynt biltyp numera,i den meningen att den är bakhjulsdriven. Det har sina nackdelari vinterklimat. Den V6-bil jag körde har antispinn som tarbort mycket av nackdelarna med bakhjulsdrift. Ingångsmodellenmed fyrcylindrig motor saknar antispinn. Och antispinn gårdessvärre inte att köpa till. En rejäl miss!

Nya Omega är en betydligt tystare och bekvämarebil än föregångaren. Och detaljarbetet kännsbättre än tidigare. Fattas annat, Opel har inte precisgjort sig känd för att ha kvalitetskänsla.

Också Cadillac

Omegan tillverkas också under namnet CadillacCatera för USA-marknaden. Och jag gissar att till exempelförarplatsen designats för att i första hand attraheraen amerikansk publik. Jag tycker inte den är speciellt ergonomiskteller logiskt utformad. Den enorma mittkonsolen har gott om svåridentifieradeknappar. Trista grå färgtoner gör det inte roligare.Men det finns fuskträpanel att köpa till.

Nya Omega är märkvärdigt tyst. Och i sportutförande,som jag i förväg var litet skeptisk till, är denstora vagnen riktigt rolig att köra även när vägenslingrar sig och underlaget är skumpigt. Chassiet ärsänkt 15 millimeter jämfört med övriga varianteroch fjädring och dämpare är hårdare. En vissstötighet finns där men är mindre påtagligän den brukar vara i modeller i sportutförande.

Omega sport har några tillägg som man kan gillaeller inte. Jag sätter inte de stumma sportstolarna med högasidovalkar särskilt högt. Många långa personeranser säkert att de är väldigt bra, inte minstdärför att sitsens framkant går att förlängaframåt. Ratten i Omega är vippbar.

Bilen har 17-tumsfälgar med jättefläskiga lågprofildäck,235 millimeter breda med 45-profil. På torr asfalt ärväggreppet enormt, på isig väg är det intekul alls. Antislirlampan blinkade oupphörligt vid minstalilla gaspådrag på halkigt underlag.

I baksätet har två personer kunglig plats. I enså här stor bil är det också gott om utrymmeäven för en passagerare i mitten. Den personen tvingassitta på en hög och allt annat än bekvämpuckel.

Bagageutrymmet sväljer massor av bagage och bilen harbåde skidlucka och ryggstödet är fällbarti två delar. Hålet mellan kupé och bagage ärdock ganska litet. Det är ett helsike att öppna luckaneftersom den saknar yttre öppning. Det finns visserligenfjärrknapp både inne i bilen och på nyckeln.För att få lucklåset att släppa måstemotorn stängas av och nyckeln tas ur låset!

Numera verkar biltillverkarna tävla om hur mångamugghållare man kan få plats med. I Omegan fann jagen enda först efter flitigt letande. Den är dold underfacket som finns mellan framstolarna.

Fyra kuddar

Omega torde vara en säker bil. Fyra krockkuddarär standard. Det låsningsfria bromssystemet har dubblaaggregat för bromsservo som innebär kortare bromssträckaän med ett. Bilen har effektivt Xenonljus med automatiskhöjdinställning.

Omegas försäljning var inget att skryta med förraåret, totalt 566 bilar nyregistrerades. Förändringarnaborde kunna ge modellen en puff uppåt.

För den som vill ha en riktigt stor bil och inte nödvändigtviskräver ett mer statusfyllt märke är nya Omega ettintressant lågbudgetalternativ.
Annons
Annons
Annons