Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Gullig men törstig indian

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Rund men tuff. Jeep Cherokee är i sin nya version fortfarande mycket kompetent att ta sig fram på riktigt risigt, eller som här stenigt, underlag. Formerna har blivit mycket mjukare än hos föregångaren sånär som på den strikt klassiska och militära looken på grillen.

Jeep är varumärket som gett namn åt alla jeepar. Det är inte ofta en ny Jeep ser dagens ljus. Den första gjorde det för 60 år sedan och användes flitigt under andra världskriget.

När nya Cherokee, modellnamnet hämtatfrån en krigisk indianstam, visades i sin tredje versionvar den något helt annorlunda än de kantiga föregångarna.

Den första kom för 15 år sedan. Den senastemodellen är mjuk och god och gullig i linjerna. Grillen dockundantagen. Den har de klassiska raka upprättståendekraftiga ribborna. Plus runda lyktor. Släktskapet med Willysurjeep är därvidlag väldigt klart.

Nya Cherokee har betydligt bättre vägegenskaperän föregångaren. Men frågan är ändåom inte bilen är mer optimerad för körning i terrängeller på riktigt usla byvägar än för attvara bekvämt landsvägslok.

Jag vill på intet sätt påstå att maninte åker bra ute på vägen, men visst blir gångenguppig och lätt gungig när det går undan påinte helt perfekt underlag. Speciellt passagerare i baksätetkänner gången som "skuttig". Över fartguppen gällerdet att sakta in ordentligt...

De senaste veckorna har Cherokee fått kritik föratt vara instabil i undanmanöverprov, så kallade älgtest.I ett fall har en utländsk journalist lyckas få enbil att rulla. En annan journalist fick upp bilen på tvåhjul under samma prov.

Onekligen pinsamt för Daimler Chrysler som haft precissamma problem med en annan modell inom koncernen tidigare. Detvar när Robert Collin lyckades välta med Mercedes A-klass.Detta ledde till att Merdeces tvingades förse samtliga bilarmed elektronisk sladdparering.

Vurpan och nästanvurpan med Cherokee kanske leder tillsamma sak. Cherokee har många finesser men ESP finns inteatt få ens som tillval. Och det borde förståsen så hög bil med så lång fjädringsvägha. För egen del var jag knappast i närheten av hjullyftvid de tvära undanmanöver jag försökte migpå.

Det här är en bil man klättrar in i. Golvetär högt och sätena dessutom höga övergolvet. Men skitig bil gäller det att passa kläderna.Det gäller vid i- och ursteg men allra mest när bakluckanska öppnas. Cherokee har öppningsbar bakruta. Det ärsmidigt när man bara ska slänga in en kasse eller liknande.Man får sträcka sig rejält, alldeles specielltsom det maffiga reservhjulet sitter baktill. Bakluckan ärvänsterhängd, vilket känns fel när man frånförarplats ska öppna den. Bagagerummet har inte direktimponerande golvyta men volymen är ändå stor pågrund av takhöjden.

Fyra personer åker med massor av utrymme åt allahåll, inte minst på höjden. Även långapersoner kan behålla cylinderhatten på!

Framstolarna är bekväma och ställs in elektriskt.Det man möjligen kan anmärka på är någotkorta säten. Läderklädsel är standard medfördelar och nackdelar. Till det senare hör att mangärna halkar omkring i sidled.

Förarplatsen är föredömligt utformad medvita och lättlästa mätare. Ska jag anmärkapå något är det att ratten bara är vippbar.Tyvärr har amerikaner inte insett vitsen med att ocksåkunna justera ratten i längsled.

Körmässigt är bilen smidig, till vilket denmjukt arbetade fyrstegade lådan bidrar. Med tanke påmotorns råstyrka kunde gott överväxeln vara litethögre växlad. Bränsleförbrukningen var dettråkigaste med den här bilen. Jag landade påprick 1,5 liter milen trots övervägande långkörningi laglig fart och utan onödiga gastryckningar.

Bilen är normalt bakhjulsdriven men har inkopplingsbarfyrhjulsdrift och lågväxel därtill. Ett lägekallas "part time 4WD'' och innebär att differentialen mellanfram och bakaxel är spärrad. Det läget ska baraanvändas vid terrängkörning eftersom alla hjuldå rullar med samma hastighet.

Risk för misstag som kan bli dyrbart om läget användsi vanlig trafik.

Omkoppling kan ske under körning.

Häftigt bil men tyvärr också häftigttörstig.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons