Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Häftigt nöjetill lägsta pris

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Bara att trycka. Taket öppnas och fälls på mindre än halvminuten med en knapptryckning, snabbt och elegant.

Vad kan en bilist mer önska än att låta vinden rufsa håret och njuta i fulla drag av försommardofterna. För detta krävs att taket kan trollas bort. Cabrioleter är som regel mycket dyra. Och dessutom ganska opraktiska med sina suffletter med usel sikt bakåt och mindre bra vinterisolering.

Annons
Nu finns ett lysande undantag, och därtillen bil som i varje fall en familj på högst tvåkan använda året om utan att göra speciellt mycketavkall vare sig på utrymme eller komfort. Peugeot 206 CCheter denna nya pärla på cab-himlen.

CC står för cabriolet och coupé. Förden här bilen är både och. Och den har ett alldelesriktigt tak i plåt.

Förvandlingen från täckt till öppen biloch tvärt om fixar sig på 28 sekunder blankt. Och bilenmåste inte stå helt stilla. Kör man i fotgängarfartfungerar mekanismen. Ökar man till över tio km /timhörs en varningston och öppning/stängning upphör.

Tre handgrepp

En elektrohydraulisk anordning fixar nästanhela förvandlingen. Det enda som krävs av föraren/passageraren är att två låsanordningar, en vidvarje vindrutestolpe, öppnas manuellt. Sen håller manen knapp intryckt tills ett pip hörs. Då är sidorutornaöppna och taket dubbelvikt och elegant borttrollat underbagageluckan.

För att ingen olycka ska hända med bagage som inkräktarpå takets plats måste en insynsgardin i bagagerummetvara utdragen. Annars går det inte att få taket attvikas ihop. Under gardinen kan man ha bagage, där ryms enstor resväska och en eller två mjuka väskor.

Med bilens plåttak på plats är bagagerummetklart godkänt för två personers semesterresa,inte för en skidsemester dock.

Fler än två ska man inte försöka varai bilen, även om det finns två trepunktsbälteni det som kallas baksäte. Som en bekant sa brutalt, "tvåpersoner bak förutsätter att de är benamputerade."Två mindre barn kan möjligen trängas in om deåkande fram ger avkall på sitt benutrymme.

Peugeot 206 CC har samma axelavstånd och längdsom vanliga 206. Och den är lika vridstyv som den vanligabilen. Det sker förstås på bekostnad av vikten.CC-bilen väger 1240 kilo, 100 mer än för vanliga206.

Vridstyv

Men så är karossen också såuppstyvad att bilen är i princip lika vridstyv som en 206med fast tak.

Vid körning med taket på plats, och det var detför det allra mesta den kyliga försommarvecka jag kördeomkring i bilen, märks det ändå på ljudetatt bilen är en kupé. Däcksbuller och vindbrusär nämligen klart högre än i en vanlig 206.Ändå inget att bråka om, cabbar brukar låtamer än så med taket på plats.

De stunder jag körde med taket nere saknade jag en vindavvisarebakom nackskyddet. En smal skiva där (finns att köpatill) gör underverk med fartvindarna. Det borde varje cabha som standard! Åtminstone de som säljs i vårkalla nord.

Framstolarna sluter om kroppen utmärkt och den häftigtfärgade läderklädseln i provbilen, som kostar extra,sitter fint. Bilen är fruktansvärt rolig att köra,inte minst när det kurvar till sig. Den distinkta styrningenger litet go cartkänsla.

Provbilen hade Peugeots kända 2-liters GTI-maskin somger ett friskt temperament. Synd bara att en halvknölig lådatar bort litet glädje. Den häftiga knoppen påväxelspaken ger å andra sidan litet extra tillskottav glädje. Liksom åsynen av bilen sedd utifrån.

206 CC finns också med en helt ny 1,6-liters maskinpå 110 hästar. Då börjar prislappen påvänliga 144 900 lågt värderade kronor.
Annons
Annons
Annons