Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Himmel, vilken bil!

/
  • Sväljer massor. Peugeot 307 SW är en mycket rymlig och flexibel bil som klarar sju personer (extrasäten bak kostar 2995 kronor per styck).

Franska Peugeot spottar fram nya versioner av sina modeller i snabb takt. Modell 307, Årets bil förra året, finns nu i en hel rad utföranden. GD har provat 307 SW, en kombivariant med panoramasoltak.

Den här bilen är, för den som vill, en minibuss för upp till sju personer. I grundutförande är modellen femsitsig. Men det går att köpa till två extrastolar att placera längst bak. Där är det lagom plats för två inte alltför vuxna barn/ungdomar. De har precis som övriga tillgång till trepunktsbälten.
SW är 22 centimeter länge än standardmodellen och axelavståndet har ökats med tio centimeter.
När man inte behöver extrasätena, eller kanske troligare, när det behövs mycket plats för bagage är stolarna enkla att koppla loss och lyfta ut. Problemet är att man måste ha någonstans att förvara dem. Inte alla har ett garage att tillgå. Därvid lag är Opel Zafira fortfarande bäst. Där gömmer man helt enkelt undan extrasätena under golvet bak när de inte behövs.

Annars kan sägas att Peugeot är först om att verkligen utmana den modell som var föregångare bland flexbilarna och som vunnit sådana framgångar - Renault Scenic.
Alla tre stolarna i bakre raden i SW är urlyftbara. De har även ställbara ryggstöd. Mittstolen, smalare än de övriga, kan fällas och blir då som ett ett bord mellan ytterstolarna.
Till glädje för barn finns bord av flygplansmodell på framsätenas ryggstöd.
Den här bilen har extremt stora glasrutor, bara takrutan är 1,3 kvadratmeter. När man sitter i baksätet, eller snarare mittenraden, är panoramautstiken strålande. Det är inte bara de stora glasytorna som bidrar utan också det faktum att man sitter "ett trappsteg upp" jämfört med förare/framsätespassagerare.

Det går att täcka för glastaket med en elektrisk jalusi, det kan kännas befogat när föraren irriteras av solsken som kommer snett bakifrån. Dämpningen av värmestrålningen förefaller effektiv. En solgassig dag bidrar ändå glasytorna till att bilen värms upp extra mycket. Som tröst är effektiv klimatanläggning standard.
307 SW är en fröjd att köra, mycket välbalanserad och med härlig känsla i ratten. Tankar på familjebuss infinner sig inte på något sätt. Om gränsen för väggreppet börjar närma går det elektroniska sladdpareringssystemet in och bromsar de hjul som behövs. Det förkortas ESP.

Förarplatsen är utmärkt disponerad med helt ställbar ratt. Sätena är i mitt tycke aningen mjuka. Och jag skulle ha önskat bättre stöd i svanken. Man sitter ganska högt och har utmärkt runtomsikt. Ytterspeglarna hade gärna kunnat vara större.
Motorn på två liter ger goda prestanda. Det finns också en variant med 1,6 litersmotor som säkert kan kännas vek med tungt lastad bil. Utrustningen i bilarna är densamma och prisskillnaden är 7 000 kronor.
En negativ upplevelse är allt det ljud som släpps in i kupén när hjulen rullar på grov asfalt. På slätt underlag är nivån låg.

OLLE HILDINGSON
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons