Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Höjdaren R+ för klen för automatlåda

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Lika som bär. Suzukis höghus Wagon R+ är i det allra mesta identisk med Opel Agila.

Hyundais storsäljande billighetshöghus Atos har fått flera efterföljare. Tvåäggstvillingarna Opel Agila och Suzuki Wagon R+ är sådana exempel.

GD har tidigare kört och skrivit om Agila.Nu är turen kommen till R+ med 1,3-litersmotor och automatlåda.
 
De tillverkas i var sitt land, Opeln i Polen ochSuzukin i Ungern. I det stora hela rör det sig om samma bilarmed sitt ursprung i Japan.
 
Det som skiljer, förutom smärre detaljer,är motorer och utseendet på förarplatsen. Agilanhar maskiner på en liter och 58 hästar samt 1,2 literoch 75 hästar medan Suzuki satsar på en häst -1,3 liter och 76 hästar. Agilan går inte att köpamed automat. Det borde kanske inte gå med Suzukin heller.
 
Wagon R+ har ett grundpris på 95 000 som stigerbrant med automatvarianten som också förutsätterett GL-paket. Prislappen hamnar på över 120 000 kronor,högt för en minibil. Men visst, man får mycketutrustning, till exempel AC och låsningsfria bromsar. IGL-paketet ingår också värmetrådar tillframstolarna. En för våra förhållanden nästintill nödvändig utrustningsdetalj saknas alltsåi instegsmodellen. Bu! Strålkastarspolning saknas också,en allt vanligare trend.
 
Bra överblick
 
Jag gillar den typ av bilar som placerarde åkande högt. Det är bra för överblickeni trafiken och det är lätt att kliva i och ur en sådanbil. R+ har utmärkt runtomsikt och därtill rejälaytterspeglar. Ratten är tyvärr inte ställbar.
 
Fyra personer åker helt OK, i alla fall omman inte avskyr att åka ganska upprätt. Takhöjdenräcker för hög hatt om så skulle vara. Bagagerummetär inte alls så trångt som man kan förledastro och baksätet är fällbart. Fällt fårman helt plant lastrum.
 
Tvillingarna påminner inte så litetom mycket billigare Hyundai Atos. Alla tre är lika långa,eller snarare lika korta. Tre och en halv meter. Atos ärdock bara 1,50 bred, en decimeter smalare än Suzuki och Opel.Det gör rejäl skillnad i sidled. Ändå kännsdet rätt att Wagon R+ och Agila också är godkändaför fyra och därför saknar bälte i mittenbak. Detta trots att flera obetydligt bredare bilar (till exempelOpel Corsa) är godkända för fem.
 
Plågsamt ljud
 
R+ är ganska tyst vid jämn fartpå upp till 70-80 km/tim. I motorvägsfart väsnasdet dock rejält i kupén. Vad värre är, detlåter smärtsamt illa när motorn får jobbapå hårt gaspådrag. Det inträffar om manförsöker klara omkörningar på anständigtsätt. Ensam i bilen går väl an, men med full lastkänns bilen enerverande seg.
 
En konventionell fyrstegad automat borde egentligeninte sitta i en bil med så här liten motor. En steglös"variomatic" vore mycket bättre. Utvecklingen på detområdet har kommit långt de senaste åren.
 
En sorglig följd av kombinationen liten motoroch automat blir hög bränsletörst. Provbilen villeha i det allra närmaste en liter milen under provperioden.Det är på tok för mycket och ska jämförasmed deklarationen på 6,9 liter per 100 km. Visserligen brukarmin förbrukning ligga en bit över respektive bils deklaration,men så stor skillnad som med Suzukins uppgivna värdenhar jag sällan upplevt.
 
Nära soppastopp
 
Till råga på allt hölljag på att få soppastopp. Efter 41 mils körningstod nålen plötsligt i botten. Ingen lampa lyste, inteså konstigt eftersom bilen saknar varning för lågbränslenivå. Jag tog mig precis till närmastemack. Jag fick i 40,2 liter. Tanken rymmer 41...
 
Funderar du på en Wagon R+, välj bortautomatversionen.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons