Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Honda håller stilen

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Håller stilen. Sjätte generationens Honda Accord, här i femdörrarsutförande, har slank och riktigt elegant linjeföring.

Det var länge sedan jag satt vid ratten i en Honda Accord. Ändå känns den bekant. Motorn går mjukt och drar härligt långt upp i varvregistret, växellådan lockar till användning och väghållningen är superb. Accord håller alltså stilen.

Annons
Märkets satsningar och framgång påracerbanorna kommer även vardagsbilarna till del.
 
Motorn har variabel kamaxelstyrning, VTEC, vilketförklarar motorns goda drag från relativt lågavarv och väldigt långt upp i registret. Balansaxlarär en del av förklaringen till den mjuka gången.
 
Bränsleförbrukningen enligt EU-norm är8,8 liter per 100 km vid blandad körning. Jag hamnade ganskaprecis där under provveckan. Accord finns också meden motor på 1,8 liter. Deklarationen är obetydligtlägre, 8,4 liter.
 
Generation sex
 
Storbilen Accord är sedan förravåren inne på sin sjätte generation. Nykomlingi modellfloran är den halvkombi jag provat.
 
Det är en bil med många goda sidor utöverdet rent körmässigt men också en del mindre lyckadelösningar och rena brister.
 
En bil med starkt och varvvillig motor och ett prisöver 200 000 borde naturligtvis ha antislir som standard.
 
Inte Honda Accord. Och den viktiga finessen försäkerheten finns inte ens som tillbehör. Sänkningssats,sidokjolar, bakspoiler och parkeringssensor kan man beställatill. Men antislir, nej.
 
Och motorhuven stöttas upp med en primitivpinne. Det rimmar illa med Accords framtoning och prislapp.
 
För ett par veckor sedan fick Accord kvittopå att den satsning man gjort för ökad säkerhetgivit resultat. Bilen fick fyra stjärnor, högsta betyg,i krockprov gjorda av Euro NCAP.
 
Bra i längden
 
Framstolarna har rejäla valkar i bådesits och rygg, man sitter väl på plats även vidhård kurvtagning. Stoppningen är hård, till enbörjan upplever jag den som obekvämt hård. Menen långkörning får mig att ändra inställning.
 
Fastheten är sådan att den vinner i längden,man kan köra länge innan kroppen tröttnar. Plusför behaglig plyschklädsel, minus för att ryggstödetinte går att justera steglöst. Ratten är vippbar.Jag skulle ha önskat att den även gick att justera ilängsled.
 
Baksätet är en av bilens mindre starkapunkter. Med framstolarna långt tillbakaställda ärbenutrymmet inte speciellt mycket att hurra för.
 
Takhöjden bak är ganska hygglig, men såär den också litet mer generös än i sedanmodellen.
 
Bagageutrymmet är lätt åtkomligtgenom den femte dörren bak. När man ska lasta tungaföremål kan den höga tröskeln säkertupplevas negativ. Bakre ryggstödet är förståsdelat och fällbart men en ovanligt lättöppnad spärr.
 
Accord är ingen storsäljare på densvenska marknaden. Förra året nådde modellenplats 65 med 822 registreringar, precis före CR-V, det egnamärkes stadsjeep.
Annons
Annons
Annons