Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hundkoja med drag

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Oj vad det går. Cooper S är en riktig nöjesmaskin för den som verkligen älskar bilkörning. 17-tumshjul och däck med 45-profil ingår i ett av extrapaketen.

Mycket roligare än så här kan man nog inte ha bakom ratten på en bil. I alla fall inte den förare som någon gång kört gocart och blivit förförd.

Annons
Den nya tidens hundkoja Mini Cooper presenterades för ett år sedan. Det häftiga retroutseendet från ur-hundkojan fanns där men jag tror att många entusiaster upplevde bilens karaktär som litet utslätad.
Nu finns versionen som garanterat får det att vattnas i munnen på skeptikerna - Cooper S.
Modellen är utseendet till trots en rakt igenom modern bil med hög säkerhetsnivå, passivt men inte minst aktivt. Skulle det trots allt gå för fort i en kurva har bilen, i ett utrustningspaket som nog de flesta väljer, elektroniskt stabilitetsprogram, DSC.

Cooper S älskar utmaningar. Helst bör den kanske prövas på bana. Trots bilens temperament och hunger efter riktigt kurviga och svåra vägar är den till sin fördel även i långsam stadskörning. Fjädringen är fast men absolut inte stötig. Styrningen är helt underbar när det går undan i böjarna.
Däremot är ratten orolig vid snäll körning rakt framåt. Bilen drar nämligen åt sidan vid första minsta lilla hjulspår. Mindre kul även om man vänjer sig efter hand.
1,6-litersmotorn drar härligt och häftigt i hela registret upp till 7 000 varv. Den har remdriven kompressor med mindre fördröjning än en avgasturbo. En sak är helt klar, Cooper S har effekt så det räcker och blir över i alla situationer. Och det låter härligt ur avgasrören. Ja, de sitter mitt där bak. Dragkrok kan man glömma.
Nya hundkojan har mycket större volym än originalet. Ändå är det en bil för i första hand två personer. Man sitter utmärkt i framstolarna.
Men tyvärr är manövreringen av stolarna för in- och ursteg bak riktigt usel. Ingen "easy entre" där inte. Väl på plats sitter två personer hyfsat i baksätet. Volymen i bagageutrymmet är inget för semesterbagage. Jo, för två med fällda bakre ryggstöd i så fall.

Bilen största fel är nog priset. Det börjar strax under 200 000 kronor. Provbilens pris med två om, inte nödvändiga så i varje fall klart behövliga paket hamnar över 230 000 kronor. Den hade också el-soltak i panoramautförande plus multifunktionsratt. Det höjer prislappen till i trakterna av en kvarts miljon kronor. Dessutom går det att köpa till navigationssystem och parkeringskontroll.
BMW behöll Mini, Range Rover och Rolls Royce när företaget gjorde sig av med Rover och MG.
Tyskarna tog till stor del fram Mini. Engelsmännen får ursäkta men visst känns det att BMW byggt in sin bilfilosofi i den här vagnen.
Den sexväxlade lådan är ett exempel som man upptäcker och uppskattar omedelbart. Det finns många fler. Däremot är inte känslan i detaljer och material, till exempel plasten inne i bilen som ska likna borstad aluminium, samma som hos BMW. Så det så.
Mini hade till och med augusti registrerats i 286 exemplar vilket ger en blygsam 77:e plats i statistiken. Kojan hamnar därmed i nivå med Audi A2 och Peugeot 607.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons