Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

...ingen folkvagn precis

/

Volkswagen är tyska för folkvagn. En gång i världen var Volkswagenbilarna verkliga folkvagnar. Urfolkan var det definitivt. Den moderna tidens retrovariant av bubblan (kärt barn har många namn) Beetle, har nu också begåvats med en cabrioletversion.

Annons
Första öppna folkvagnen kom redan 1949 och tillverkades fram till 1980 i 300 000 exemplar.
Apropå urfolkan så är den världens mest långlivade bilmodell. Många, många år sedan produktionen avslutades i Europa har skalbaggar fortsatt att lämna banden i Brasilien och Mexico. Men nu är det slut.
Beetle Cabriolet är en trevlig liten bil att åka i med himlen som tak. Men någon folkbil blir det aldrig även om årets snåla tilldelning av bilar till den svenska marknaden, totalt 40 stycken, gick åt i ett nafs. Detta har ännu inte slagit igenom i statistiken, till och med maj är 24 cabrioleter inregistrerade.
Beetle blev aldrig den succé som många trodde Det fanns de som köpte bilen för att sälja den vidare till ett betydligt högre pris än listpriset. Spekulanterna bet sig i tummen. Bilen var helt enkelt för dyr.

En Beetle som togs in på spekulation innan bilar fanns hos återförsäljarna hamnade i en bilhall i Gävle. Priset var så saltat att ingen nappade. Bilen togs småningom i beslag och stod i ett par års tid på polishusets tak innan alla rättsliga turer var över. Synd på rara ärter om man så säger. Numera rullar den på vägarna i Gästrikland igen.
Beetle cabriolet har förstås tygtak. Det är ovanligt bra isolerat och har glasruta med el-trådar därtill. Därför är ljudnivån i bilen med taket på plats lägre än i de flesta andra cabbar jag kört.
Bilen görs taklös med två handgrepp. Först vrider man om ett handtag. Sen trycker man på en knapp. Tolv sekunder senare ligger taket i ett paket ovanpå karossen bakom baksätet. Vettigt i den meningen att det inte tar bort bagageutrymme. Mindre bra i den meningen att taket skymmer sikten bakåt alldeles förfärligt, speciellt som man sitter djupt ner i en sittbrunn med hög midjelinje. Jag utgår ifrån att det mer handlar om att bilen ska påminna om första folkacabben.
Det är krångligare när man ska få taket på plats igen. Det var ett förfärligt tryckande och vridande innan spärrarna låste fast taket i vindruteramen. Möjligen kan det ha varit något fel på provexemplaret.
Ett kapell kan knäppas fast över suffletten. Men det går lika bra att köra utan. Alltså gjorde jag det. Skyddet stjäl bagageplats. Det finns dock plats för mer prylar (i mjuka väskor) än vad man kan tro när man ser lasthålet som för tanken till sopnedkast.
Det går att åka fyra vuxna i bilen. Men jag lovar att det känns väldigt instängd när man väl sitter på plats bak med upprätt rygg och kraftigt vinklade ben.
Bagagenätet kan används bara när baksätet är tomt på folk. Det hålls fast med fjädrande pinnar som ska stickas in i små hål i den lackerade invändiga plåtpanelen. Minsta lilla miss och lacken får en repa.
En taklös bil är mer rörlig i karossen än samma bil med tak. Jag har kört flera cabbar nästan fria från "vrid och knirk".
Beetle däremot slingrar sig rejält. Varje gång en busskudde grenslas känner och hör man hur karossen rör sig.
Säkerhetsmässigt är bilen välutrustad. Den har fyra krockkuddar och två automatiska skyddsbågar som aktiveras om bilen riskerar att välta. Elektroniskt stabilitetsprogram är också standard.

Beetle Cabriolet levereras med VAG-koncernens temperamentsbefriade tvålitersmotor på 115 hästar. Varför kan man undra när det finns en utomordentligt härlig turbomaskin på 1,8 liter och 150-180 hästar att plocka in. Den maskinen skulle höja nivån på körglädjen.
Ingångspriset på knappt 240 000 kronor ökar snabbt till drygt 270 000 med läderklädsel, vindskydd, radio (för kassett men inte CD!) och lättmetallfälgar.
Det är för dyrt. Cabrioletfavoriten i Sverige, Peugeot 206, har som jämförelse ett ingångspris på 182 000 kronor.
Så säljs den också riktigt bra. Till och med maj registrerades 469 bilar. Där kan man tala om den nya tidens folkvagnscab!
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons
Annons
Annons