Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte bara präktig

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Tuffare. Mazda 6 har förstås som tidens tecken breda och låga strålkastare med klarglas. Grillen har ger bilen ett lätt aggressivt utseende.

Mazda har grundmurat rykte om att tillverka driftsäkra och pålitliga men samtidigt tråkiga bilar - sportbilen MX-5 eller Miata undantagen. Men nu är nya tider. Precis lanserade Mazda 6 är faktiskt häftig.

Annons
Det är svårt att jämföra den nya bilen med föregångaren. Jag ska inte vitsa till något om sexighet. Men visst attraherar nya modellen på ett helt annat sätt än föregångaren. Kör- och åkmässigt blir generationsskiftet om möjligt ännu tydligare. Mazda 6 är rolig att köra med klart underhållande vägegenskaper.
Vid introduktionen provade jag versionen med tvålitersmotor som väntas bli bästsäljare i Sverige. Med mig hem för några dagars körning i vardagsmiljö fick jag ingångsmodellen - 1,8 sedan. Den nya motorn är långt ifrån någon raket men räcker bra i vardagsmiljö.

Det finns tre motorer, alla nyutvecklade och snälla att köra utan riktig spets vid fullgaspådrag. Å andra sidan ger de sitt mesta vridmoment i ett brett register.
Visst, tvålitersmaskinen är piggare och av den anledningen trevligare att köra. Skillnaden i förbrukning är inte mycket att bråka om - deklarationen är 8,3 liter per hundra kilometer för lilla motorn och två deciliter mer för den större.
Prisskillnaden är 10 000 kronor men innebär betydligt mer än olika stora motorer. 2,0-modellen har antispinn, panikbromsassistans och - inte minst - elektronisk sladdparering. Dessa för säkerheten viktiga detaljer finns inte ens som tillval i 1,8-litersbilen.
Skillnaden gör säkert valet lätt för de flesta. De satsar tio tusenlappar extra för att få en bil med säkerhetsutrustning och prestanda för betydligt högre värde än skillnaden i pris.
Mazda 6 är större i alla avseenden jämfört med 626. Den är åtta centimeter längre men är framför allt sju cm bredare och har lika mycket längre hjulbas. Det märks på utrymmet i baksätet. Mazda 6 har ny bottenplatta. Den kommer att användas av fler modeller i Fordfamiljen. Mazda hör i likhet med Volvo nu till Fordgruppen.
Sittkomforten i stolarna är utmärkt. De har aktivt huvud/nackskydd som minskar risken för whiplash. Bilen har sex krockkuddar som standard. Bältesvarning ingår, tyvärr bara på förarplatsen. Ljudnivån i minsta modellen är låg även i motorvägsfart. Vägljud är mer påträngande i bilarna med större motorer, förmodligen beroende på att de har bredare och lägre däck.
Modellen är ännu inte krockprovad av Euro NCAP men Mazda själva räknar med fem stjärnor.
Detaljkvalitén och materialval känns bättre än hos föregångaren. En plump i mina ögon är att huven fortfarande hålls uppe med en järnpinne.

Generalagenten tror att 1 600 bilar ska finna köpare innan årsskiftet. Nästa år är målet 3 000 Mazda 6. Som jämförelse såldes 626 i tusen exemplar under hela förra året.
Mazda 626 kostade från 192 500 kronor. Motsvarande Mazda 6 är femton hundra dyrare. I det priset ingår återinförd treårig vagnskadegaranti.
Det är alltså inte helt fel att tala om en prissänkning för den nya bilen.
Redan vid introduktionen finns tre karosstyper plus tre bensinmotorer att välja mellan. I november kommer en fyrhjulsdriven kombi. Under hösten tar importören beslut om även en diesel ska importeras.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons