Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Inte längre småbil

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Storögd. Nya Ford Fiesta är byggd på höjden och med hjulen i hörnen. Bilen har ett storögt utseende och släktskapet med Focus och Mondeo är inte att ta miste på..

Små bilar är inte längre speciellt små. Det gäller även fjärde generationen av Ford Fiesta som vuxit till sig avsevärt både på längden, höjden och bredden. Inte bara bilen har vuxit. Det har också priset gjort.

Som förare och passagerare fram märker man inte speciellt mycket av att det här faktiskt är en småbil. Fast det är obehagligt trångt mellan pedalerna. Jag fastnade ibland med vänsterfoten mellan hjulhuset och kopplingspedalen. Trots att jag hade normala promenadskor.
Stolarna fram är OK men jag tycker nog att stoppningen är i hårdaste laget samtidigt som ryggstödet ger klen stadga i sidled. Sitsen kan höjdjusteras både i fram- och bakkant. Ryggstödet är steglöst ställbart. Ratten kan vippas men inte justeras i längsled. Jag fixade behaglig körställning utan problem.

Soffan bak är högt monterad och ger även barn god överblick framåt. Takhöjden är väl tilltagen och även benutrymmet räcker till för långväxta, så länge som inte framsätena är i sitt bakersta läge.
Bagageutrymmet är begränsat även om en "bulle" på insynsskyddet ökar höjden något. Så länge man bara åker två är det dock knappast några problem ens med långresepackning. Då kan man ju alltid ta baksätet i anspråk. Bakluckan öppnar rejält och har inre stängningsgrepp. Det verkar dock anpassat för vänsterhänta. Placering i mitten hade känts bättre.
Bilen har klent med fack för småprylar och de som finns har hård botten så att prylar lätt halkar omkring.
Som förare har man utmärkt runtomsikt. Utan passagerare i baksätet behöver inte huvudskydden begränsa sikten. Alla tre är helt nedfällbara i ryggstödet.

Fiesta har lättarbetad växellåda och är med nätta mått och utomordentlig vändradie perfekt i stan. Visst kan bilen även användas för långresor men då känner man av inte alltför bekväma sittplatser. Och mer omedelbart påtagligt, det blir väldigt surrigt i kupén på vägar med grov asfaltyta. Bilens uppförande är dock utmärkt även i motorvägsfart.
Provbilen hade motorn på 1,4 liter och 80 hästar. Jag upplevde den som helt tillräcklig. Medelförbrukningen blev 7,2 liter per 100 km att jämföra med deklarationen på 6,7. Fiesta finns också med en maskin på 1,3 liter och 70 hästar, 1,6 liter och 100 samt en diesel på 68 hästar.
Nya Fiesta är förstås säkrare än den tidigare, bland annat genom betydligt styvare kaross. Fyra krockkuddar är standard men tyvärr tar Ford 2 000 kronor extra för sidokrockgardinerna som skyddar i huvudhöjd både fram och bak. Säkerhetsutrustning som finns att tillgå borde inte kunna väljas bort! Det går också att få en Fiesta med elektronisk sladdparering och antispinn. Kostnad 8 500 kronor.

Instegsmodellen av Fiesta med tre dörrar är prissatt till 103 400 kronor. Med fem dörrar och nästa motorstorlek är prislappen 16 000 kronor högre. Provbilen hade AC, sidokrockgardiner och ett utmärkt ljudsystem med CD-växlare för fyra skivor. Det höjer priset till 130 900 kronor. Den som vill kan också köpa till ett paket med el-värmda och styrda ytterspeglar, elvärmd ruta och dimljus fram för 3 900 kronor extra.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons