Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Japanskt driv på fyra hjul

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Fräsch i form. Nya Subaru Impreza har fått ett mjukare och modernare formspråk med de nödvändiga klarglasen som trist nog saknar lyktspolning. Köpare som fordrar det kan köpa till för eftermontering.

Japanska Subaru har funnits länge i Sverige utan att nå några nämnvärda framgångar. Däremot sägs det att den som en gång köper en Subaru sällan överger märket. Subarus adelsmärke är, utöver sidorutor utan karm, konstant fyrhjulsdrift med ett enkelt men funktionellt system.

Annons
Och när bilar med mer sofistikerade systemmed fyrhjulsdrift "vid behov" misslyckas med att ta sig fram brukarSubaru klara sig problemfritt.

De senaste åren har märkets marknadsandel ökatlångsamt. Men inte nu längre. När man jämförsiffrorna till och med oktober mot samma tid förra åretär det istället ett kraftigt ras. Årets noteringvar inte mer än 511 bilar att jämföra med 1030samma period 2000. Det stora tappet finns på minsta modellenImpreza.

En ny Imprezageneration presenterades för ett årsedan i en värstigversion, WRX. Först nu har mer vardagligavarianter lanserats. Därmed bör modellen få ettuppsving igen.

GD har provkört instegsmodellen av den helt omgjordamen ändå lätt igenkännbara bilen med 1,6litersmotor.

Subaru använder konsekvent boxermotorer, vilket innebärliggande och motroterande cylindrar. En boxermotor är låglåg och bidrar till låg tyngdpunkt.

Instegsmotorn på 95 hästar har det karakteristiskavinande Subaruljudet. Jag gillar det högt. I övrigtär den allt annat än skojig. Seg är ordet om manska försöka sammanfatta motorn på kortast möjligasätt.

Bränsledeklarationen är marginellt lägre äni den vridstarkare tvålitersmotorn. Prisskillnaden ärbara fyra tusenlappar. Den summan skulle jag som spekulant definitivtlägga till.

Nya Impreza är ganska lik den gamla även om formspråketär modernt med bulligare linjer och strålkastare iklarglas. Interiören är lätt att känna igenoch är fortfarande litet trist i färgval och plastmaterial.Halkiga fack bidrar till en billig plastkänsla. Klädseltygetkänns numera riktigt påkostat. Framstolarna ärför övrigt sittvänliga med bra stöd i sidled.Tyvärr är ryggstödet inte steglöst ställbart.Ratten har vippfunktion.

En sak slår mig omedelbart som jag kör iväg.Bilen är tystlåten, väldigt mycket tystare änvad jag kan minnas från tidigare Subarukörningar.

En annan sak slår mig också, växellådanär fortfarande trist med ibland tjuriga lägen. Dock,ska sägas, provbilen hade inte rullat mer än ett parhundra mil när jag hämtade den. Kopplingen är ocksålitet märklig. Första halva vägen av nedtrampningav pedalen känns degigt, sen hårdnar motståndet.

Fyrhjulsdriften, normalt lika mycket kraft går tillfram och bakhjul, ger trygga vägegenskaper i halt väglag.När man ska ut i djup snö, terräng eller ska drasläp finns lågväxel att ta till. Den kan läggasi även under körning. Lågväxeln behövsmer i 1,6-varianten än i motorstarkare syskon.

Bilen har dubbla kuddar fram och trepunktsbälte/huvudskyddpå samtliga platser. Bak är det inte plats förmer än två vuxna om man ska åka hyggligt. Mittbältethar sin rulle i taket ovanför bakluckan och har dubbla lås.Lösningen är i och för sig smart. Jag är dockmycket skeptisk till den uppstickande plastbit vid sidan av huvudskyddetsom håller bandet rätt i sidled och vinklar det. Inteannat jag förstår måste det föra med sigatt bandet slackas samtidigt som passageraren far framåtvid en krock.
Annons
Annons
Annons