Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Jätte spar bensin med elmotorer

+
Läs senare
/
  • Lexus RX 400h ser definitivt inte ut som en miljöbil. Men är det på sätt och vis eftersom den förutom bensinmotor även har två elmotorer. Foto: OLLE HILDINGSON

En stor SUV som är miljöbil, fast inte riktigt. Lexus RX 400h är en hybrid i dubbel bemärkelse. V6-motorn kombineras med två elmotorer som tillsammans ger 271 hästar. 400h slipper trängselskatt i Stockholm men klarar inte statens miljöbilsnorm.

Det går åt alldeles för mycket bensin för att klara miljögränsen för koldioxidutsläpp, som är 120 gram per kilometer. Bränsledeklarationen är 0,85 liter per mil. Det innebär 192 gram per kilometer. Snittet under mina nära 90 mil med bilen blev nästan på pricken, 0,86 liter. Detta för en stor och hög bil på 2,1 ton.
Jämförelsevis bra, javisst. Man kan se den som ett alternativt till den som anser sig behöva en stor och lyxig stadsjeep utan att klassas som miljösvin. Fast endast experter ser skillnad mot den konventionella bilen med enbart bensinmotor. Den har beteckningen RX350.

RX 400h har funnnits på marknaden sedan 2005. Inför årets modell fick bilen en uppgradering. Det innebär som i de flesta fall nya strålkastare och bakljus. Därtill litet mer krom och extra stora 18-tumshjul.
Det här är en bil med hög lyxfaktor både kör- och komfortmässigt. Fattas bara, med ett grundpris på i det närmaste en halv miljon. Provbilen med högsta utrustningsnivån Executive plus navigation spränger 600 000-kronorsvallen.
Första gången jag vred på nyckeln trodde jag något var fel. Motorn startade inte. När jag tryckte lätt på gasen började bilen rulla iväg ljudlöst. Precis som hybridsyskonet Toyota Prius. Främre elmotorn driver bilen på framhjulen i låg hastighet. När man gasar på kopplas bensinmotorn in på framhjulen utan att det märks. Vid hårt pådrag liksom i halka går även den bakre elmotorn in. Tekniken i det som kallas "RX 400h hybrid synergi drive" är komplicerad. Jag försöker inte förklara, nöjer mig med att konstatera att in- och urkoppling av de olika motorerna och den steglösa utväxlingen fungerar alldeles utmärkt.

Frånsett att bilen bitvis rullar utan något som helst motorljud är 400 hybrid i det närmaste identisk med Lexus 350 sett till utseende, förarplats och funktioner i allmänhet. Enda synkiga ändringen i förarmiljön är att varvräknaren ersatts av en mätare som visar aktuellt kraftuttag i kilowatt. Batteriet, som tar tillvara inbromsningsenergi och hjälper bilen att hålla nere bensinförbrukningen, är undanstoppat under baksätet och stjäl inget utrymme från passagerare eller bagage. Två fram åker kungligt, bak likaså. Baksätet kan ställas i längsled och ryggstödets vinkel kan ändras.Trots bilens storlek är det trångt för tre baktill. Lastvolymen är väl OK men lasthöjden är besvärande.
Man sitter väldigt högt i den här bilen och lyxkänslan är påtaglig. Fattas bara. Man ser över personbilarna framåt och stora ytterspeglar bidra till bra sikt bakåt. Bilen ser ut att ha automatlåda, rätt på sätt och vis men den här är steglös med i princip fram- och backläge samt neutral. Dessutom finns ett läge vid tillfällen där man behöver motorbroms.

Körmässigt är bilen en härlig glidare med låg ljudnivå. Undantaget är fullgasacceleration då bensinmotorn råmar ordentligt. Storleken till trots är den ingen klumpeduns att hantera i stan utan känns överraskade smidig.
400h i lyxutförande innehåller allt tänkbar lyx inklusive backkamera och en enorm musikanläggning från Mark Levinson. Men den saknar farthållare som automatiskt håller avståndet till bilarna framför.

Toyota som var först på marknaden med hybriden Prius ser kombinationen bensinmotor och elmotor/elmotorer som ett steg på vägen mot bränslecellstekniken. Den ses så invecklad att hybridsystem blivit ett första nödvändigt steg på vägen att kunna ersätta bensin och diesel som drivmedel med väte.
Inget vet idag hur långt steget dit är.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons