Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Klassiker i ny tappning

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Ny generation. Chrysler Voyager, här i sitt längsta utförande med dryga fem meter mellan stötfångarna, är i sin fjärde generation litet mjukare i formerna än föregångaren. Grillen känner man igen från succébilen PT Cruiser.

Efter 18 år och nio miljoner tillverkade bilar har Chrysler Voyager, förebilden för dagens många familjebussar, kommit ut i sin fjärde generation. Den är helt ny säger tillverkaren. Må så vara men den påminner väldigt mycket om föregångaren.

Men visst finns det klara skillnader närman sätter sig i bilen och börjar köra.

Nya modellen är klart tystare än tredje generationensVoyager och bjuder på en rad nya finesser.

Bilen har i grunden riklig utrustning men det finns massorav ytterligare att köpa till. Vilket förstås mångakommer att göra.

Publikfrieri

Mest uppmärksamhet väcker nog möjlighetenatt köpa en bil med fjärröppning av bådaskjutdörrarna. En el-motor öppnar och stänger dörrarna.

Man behöver inte oroas över att ett finger ellernågot annat kan komma till skada. Om något kommeremellan under stängning vänder dörren och återgårtill helt öppet läge.

Dörrarna kan manövreras med fjärröppning,från förarplats eller via knappar i B-stolparna. Mankan hoppas att finessen är slitstark. Annars kan det bliproblem för andra- och tredjehandsägare. Å andrasidan går dörrarna också att stänga medvanlig muskelkraft.

Eldörrarna ingår i executivepaketet till LX-modellernamen går annars att köpa till för 5 000 kronorper styck.

Både korta och långa Voyager har sju sittplatser.Det är precis som tidigare alltså. Grand-modellen,som hittills sålt överlägset mest i Sverige, harförstås bättre utrymmen för bagage. En delav de tre extra decimetrarna kommer också knäutrymmettill del i de bakre sätesraderna.

Smidig bamse

Grand Voyager med sexcylindrig motor och automatlådasom standard är 509 cm lång och 200 bred, en riktigbamse alltså. Ändå känns den inte otympligtens i stadstrafik. Föraren sitter högt med bra runtomsiktoch bilen har bra svängradie. Ändå kan måttenställa till med problem i snålt tilltagna p-rutor.

Förarplatsen är ungefär som tidigare men instrumenttavlanär nygammal med vita retromätare. Skoj. Det ärlika rörigt på mittkonsolen som tidigare. Typiskt amerikansktäven om bilarna som säljs här är tillverkarei Österrike.

Typiskt amerikansk är också rattspaken med litetskumma lägen. Men å andra sidan behöver man interöra den speciellt ofta.

Den fyrstegade automaten jobbar mycket fint ihop med den moderniseradeV6:an på 3,3 liter. I ett avseende är motorn dock alltannat än ny - den har stötstänger! Deklarationenär 1,2 liter milen, vilket jag klarade ganska precis.

Passagerarna i mittraden sitter lika bra som i framsäteteftersom det även där finns två likadana fåtöljer.Bak finns soffa för tre.

Det är gott om volym inne i bilen och även en heldel fack och utrymmen för prylar. Värmesystemet äruppdelat i tre sektioner.

Trots läderklädsel och fuskträ är helhetsintrycketav bilens inredning klart plastig.

Förhoppningsvis är bilen, vilket tillverkaren lovar,säkrare än föregångaren. Förra generationenVoyager klarade sig nämligen sämst i sin klass vid deoberoende europeiska krockproven, NCAP.

Förra året tog Chevrolet Transport i nytt utförandeöver förstaplatsen i den stora så kallade MPV-klassenmed drygt 1 200 registrerade bilar mot Voyagers drygt 900. I årlär Voyager ta tillbaka ledningen.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons