Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Klassisk dunderklump

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Extra large. Landcruiser 100 är en riktig dunderklump som man klättrar upp i. Det är obekvämt men in- och ursteg kan underlättas med att man sänker karossen fyra centimeter. I djupsnö kan höjden ökas med fem centimeter över normalläget.

Den är en riktig klassiker och därtill en dunderklump. Toyota Landcruiser har vid det här laget en drygt femtioårig historia. Nya Landcruiser 100 är rejält förändrad och förfinad jämfört med föregångaren.

Samtidigt som den är en riktig finåkarbil i civiliserade miljöer har den egenskaper som gör att den kan köras under mycket tuffa förhållanden.
Det är förbjudet att köra i terräng i Sverige men off roadegenskaperna kan vara till glädje ändå. Inte minst när snökaos uppstår.
Skulle behov finnas att passera en översvämmad viadukt klarar bilen vattendjup på 70 centimeter. Det har jag inte provat. Heller inte bilens backtagningsförmåga som är hela 45 grader.

Jag hade glädjen att dra loss en Volvo som kört fast i en en hård drivsnöfälla. Det var isigt under snön och jag trodde det skulle bli problem eftersom Landcruisern hade dubbfria däck. Inte. Volvon drogs loss ur drivan utan att jag märkte minsta lilla hjulspinn. Möjligen medverkade antispinnsystemet till detta. Om något hjul tappar fästet bromsas det till dess att greppet återkommer.
Bilen har femstegad automatlåda. Dessutom finns låg- och högväxel. När förhållandena blir riktigt svåra låser föraren mellandifferentialen med ett knapptryck. Bilens frigångshöjd är 22 centimeter. Skulle det inte räcka höjer den sig fem centimeter ytterligare med en knapptryckning. Det går också att sänka karossen fyra centimeter från normalhöjden. Det underlättar i- och urstigning. En person med så korta ben som jag tvingas verkligen klättra in i bilen. Synd bara att nigningen tar så pass lång tid, uppåt tio sekunder.
Man sitter högt och bekvämt, om än någon halkigt i lädersätena, och har perfekt överblick i trafiken. Trots att bilen är nära fem meter lång och nästan två meter bred är den lätt att hantera i stadstrafik.

Ljudnivån är behagligt tyst även på motorväg. Litet känner man dock av stora hjul och hög markfrigång i form av små "fjädringsskutt". Stötdämparna är ställbara i fyra lägen. Vrider man till "sport" blir fjädringen riktigt styv och skuttig. Åkkomforten försämras förstås påtagligt.
Landcruiser är första bilen med styrning som ändrar utväxling med hastigheten. Jag syftar alltså inte på variabel servoverkan. Ratten reagerar snabbare vid landsvägsfart än i krypkörning. Styrkänslan är distinkt även i 110-tempo. Nästa bil som kommer med denna finess är BMW:s kommande 5-serie.
Så här höga bilar har rykte om sig att välta lätt. Landcruisers elektroniska sladdparering torde minska risken. Om bilen börjar över- eller understyra minskas motoreffekten samtidigt som något av hjulen bromsas.
Den stora åttacylindriga motorn ger mer än nog kraft åt den 2,4 ton tunga bilen. Att köra billigt kan man glömma. Även vid varsam körning ligger förbrukningen på över 1,5 liter milen. Jag var ett tag uppe i drygt två liter! Då var det kallt och det blev många kallstarter följt av småkörningar. Snittet landade till sist på 1,8 liter. Svettigt. Det finns också en betydligt snålare dieselversion.
Den som köper en bil för 675 000 klarar säkert även den höga bränslekostnaden. I priset ingår praktiskt taget allt. Det enda som ligger utanpå är metallicklack samt taklucka. Jo, extrastolar i bagagerummet kostar också extra.

Annars tror jag allt finns med - läderklädsel, elinställbara stolar med minne för två förare inkluderande ratt- och spegelinställningar, stort kylskåp mellan framstolarna, fyra (!) glasögonfack i taket, tio handtag att hålla sig i.
Plus GPS-navigationen med pekskärm. Den finns i svensk version men för att använda finessen med röststyrning måste man ta till engelska eller tyska. Apparaten klarar omkring 80 olika kommandon. Datorn tolkade till och med mitt allt annat än perfekta engelska uttal.
Förra året registrerades 65 Landcruiser i Sverige. Då innefattas även den mindre 90-modellen.
OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson_gd.se
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons