Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kö till kolossalmulle

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Bjässe. BMW X-5 tillverkas i USA för i första hand den amerikanska marknaden. Det mycket höga priset till trots står också svenskar i kö för bilen.

Väldigt mullig mulle. Som gjord för amerikaner. Så är den också tillverkad i USA, BMW:s bidrag till SUV-marknaden. Fyrhjulsdrivna livsstilbilar kan man säga. Jag föredrar mulle.

Annons
BMW hävdar att deras bil är "världensförsta SAV", att den hamnar i ett helt nytt segment. SAVstår för Sports Activity Vehicle. U i SUV stårför utility.

En ganska larvig lek med förkortningar egentligen. Mensån är bilvärlden.

BMW X-5 är jämstor med Toyota Landcruiser och alltsåstörre än de flesta konkurrenterna. Det är ocksåmotorn, en 4,4-liters V8-maskin. Liksom förstås priset.

Vänta till nästa år

Mer än hundra svenskar har tecknat order påX-5. De som inte var snabba nog får vänta länge.Tilldelningen för Sverige i år var ursprungligen 60bilar men generalagenten har lyckats boka 30 ytterligare. De långtbak i kön får finna sig i att vänta en bit inpå nästa år.

Priset är oblyga 561 500 kronor. Trösten förett tigerhjärta är att sportpaket med 19-tumshjul, sportfjädringoch annat mums ingår. Bilen har nästan allt redan frånbörjan. Fast navigator/TV, som provbilen hade, ligger utanförgrundpriset.

Rejäl törst

X-5 är en klump på betydligt övertvå ton. Det säger sig självt att bränslekontot,liksom för bilen i övrigt, blir högt. Jag tankade87 liter efter knappt 60 mils körning. Inget att yvas överprecis. Snittet under provveckan blev 14,5 liter per 100 km. Deklarationenför bilen är 13,9 liter. För att klara det måstaman köra landsväg mer än jag gjorde.

Nu är inte V8:an enda motoralternativet i X-5. Nästaår kommer BMW att erbjuda spekulanter både en treliterssexa och en diesel.

X-5 fyller så gott som varje centimeter av en p-ruta.Dessutom är bilen rejält hög. Alltså inteså konstigt att en personbil av mindre modell ser ynkligut vid sidan om.

Storleken till trots rymmer X-5 inte fler personer änen vanlig bil. Det blir förstås litet mer svängrumför både folk och bagage, men ändå.

Bagagevolymen är mycket väl tilltagen. Lasthöjdenär stor men den utdragbara lastskivan är till god hjälp.

Mest på asfalt

Jag körde inte bilen speciellt mycket vid sidanom de vardagliga asfaltvägarna. Oavsett vad som påståsär det där den kommer att finnas i de allra flesta fallen.Vad ska man då med terrängframkomligheten till?

Rätt som det är översvämmas någonviadukt vid ett vattenfall eller också börjar det snöaalldeles otroligt. Vid dessa sällsynta tillfällen ärförstås en sån här bil guld värd.

I normala situationer är det ovanligt hög imp-faktorbåde utanför villan och glidande i stan som skiljerden från simplare transportmedel.

Tillbaka till bilvardagen så kan konstateras att X-5måhända är mindre brutal än de flesta avsina kolleger vid eventuell krock med en vanlig bil. BMW har nämligenbyggt sin mulle med självbärande kaross. Annars ärsådana bilar oftast byggda på en bärande ram.

Man sitter lika högt eller högre än i konkurrenternamed mycket bra översikt i trafiken. Speglarna är föredömligtstora. Man klättrar upp och glider in i de pösiga skinnsätena.X-5 är främst en glidare, men vid behov visar motorndovt morrande imponerande dragkraft samtidigt som automatlådanjobbar nästan omärkligt. Lådan har ocksåmanuella så kallade steptroniclägen som man tröttnarpå efter en kort stund. Elektroniken har i alla fall helatiden övertag över föraren.

X-5 har praktiskt taget allt en prylälskare kan tänkasig i det utförande som nu saluförs i Sverige.

Godisfylld

Luftfjädring som håller bilen i lägeoavsett last, automatiskt avbländande backspegel, el-stolarmed minnen även för ratt- och spegelinställningoch torkare med regnsensor för att bara ta en del.

Lägg därtill BMW:s mest sofistikerade elektroniskasystem för stabil körning plus automatisk fartkontrollvid körning brant utför. Inte så väldigtmycket mer finns att önska.

X-5 är en välbyggd bjässe. Men litet av denspeciella detaljkvalitet som annars kännetecknar BMW saknas.Inbillning? Nej, jag tror inte det.

Jag fick stöd för känslan när jag slogigen den nedre delen av den dubbla bakluckan. Det skrälldetill varje gång på ett icke BMW-mässigt sätt.Jag fann så småningom att det var den veka nummerplåtensom orsakade ljudet.

Minsta lilla detalj, även registreringsskylten, börfästas vibrationsfritt på en sån här pjäsför att inte stjärnglansen ska mattas.
Annons
Annons
Annons