Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Kombi à la Alfa vacker och trång

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Läckerbit. Alfa Romeo Sport Wagon är som modellnamnet antyder mer en bil för lust än för last.

Alfa Romeo 156 har väckt massor av uppmärksamhet för sina sköna former. Men knappast för utrymme.
Nu finns bilen också som kombi. Men se den som finkombi och inte som en verklig lastare.

Alfa Romeo Sport Wagon är förståsrymligare längst bak än sedanen. Men inte specielltrymlig. Vill man vara litet elak kan man säga att Sport Wagonhar lika mycket plats för bagage som en normal sedanbil.

Den nya bakdelen är väldigt vacker. Form har alltsågått före funktion, precis som i sedanen.

Taket sänker sig elegant i en båge nedåtakterut och även bredden minskar. Bakåtsikten ärden sämsta jag upplevt i en kombibil.

Bakluckan öppnas inifrån eller med fjärröppnare.Eller också hittar man på klassiskt Alfamanérnyckelhålet genom att vrida firmamärket på luckanåt sidan. På insidan av luckan finns ett handtag somlöper över nästa hela luckans bredd. Bättrehar jag inte upplevt.

Ett elastiskt nät nära baksätets ryggstödär praktiskt när man ska frakta kassar eller andra mindreföremål. Men det är för lågt och förmjukt för att hålla högre kassar/tyngre föremålpå plats. Sammantaget är lastutrymmet väldigtlitet och tämligen svårlastat, delvis på grundav att hjulhusen stjäl mycket plats på bredden.

Lite trång fram

Sport Wagon är i likhet med sedanen mindre inutiän utanpå. Fyra vuxna åker på det storahela taget mycket bra. Utrymme för huvud och ben i baksätetär inte att klaga på. Men fram upplever jag bilen somlitet trång, både som förare och passagerare.Långa kan definitivt inte sträcka på vänsterfoten,det gick inte ens för mig. Och på högersidan finnsen utbuktning vid hjulhuset där i alla fall jag skulle viljaplacera högerfoten.

Trots dessa invändningar fungerar bilen bra ävenvid riktigt långa dagsetapper. Framstolarna sluter tättom kroppen, jag gillar det men jag hörde andra som tyckeratt de satt för "tight". Ratten går enbart att vippa,längsjustering skulle underlätta sökandet efterperfekt körställning.

Bilen är dock inte att rekommendera för personersom på något sätt är oviga. En bil alltsåmer för unga än för äldre. Trösklarnaär höga och man måste krypa ihop rejält föratt kliva i och ur både fram och bak.

Alfa bygger bilar att köras mer än att låtasig fraktas i. Sport Wagon är förstås inget undantag.Den är verkligt rolig att köra aktivt. Långa tröttsammakörpass blir plötsligt inte så tråkiga iden här bilen. Och att dra på litet när vägenbörjar bli riktigt kurvig och guppig är rena nöjesresan.

Instrumenteringen är udda, mycket snygg men inte heltpraktisk. Definitivt inte för en medpassagerare som villese hur fort det går. Fast det kan kanske också varaen fördel...

Hastighetsmätaren har lurig gradering. När bilengår 50 har nålen knappt rest sig från bottenläget.Och någon farthållare finns inte som gardering föratt inte köra alltför fort.

Ingen vagnskadegaranti

Priset på 210 000 för en välutrustadbil där klimatanläggning ingår är inte farligt.Men den som ser framåt kalkylerar förstås ocksåmed att andrahandsvärdet inte är världens bästa.Och vagnskadegaranti ingår inte i priset.

Alfa sålde i drygt 700 exemplar föra året,varav drygt 300 156. I år är målet 950 bilar,varav 300 Sport Wagon.

Sedan mer än ett år saknas Fiat/Alfa-säljarei Gästrikland. När jag hämtade testbilen förnågra veckor sedan sades en ny återförsäljarei Gävle vara i det närmaste klar. Senaste beskedet äratt allt blir klart efter semestrarna.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons