Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kombi för finrummet

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Lyfter. Uppgraderingen av Saab 9-5 syns inte speciellt mycket men är sammantaget ett klart lyft åt modellen. Sportkombin är förstås vinnaren.

Ny på 1 800 punkter. Eller var det ännu fler? Ganska få av dem syns. Men många av dem märks under körning. Saab 9-5 har genomgått en föryngringskur inklusive en lättare ansiktslyftning. En tidigare bra bil har blivit ett snäpp bättre.

Annons
Och Saab har begåvats med finesser sommånga konkurrenter erbjuder sedan tidigare. En sådansak är elektroniskt stabilitetsprogram, dock inte standardi ingångsversionen.

En numera så självklar finess som navigationssystemfår köpare än 9-5 klara sig utan även i fortsättningen.Om de inte nöjer sig med en navigator som finns att fåi en radioapparat vill säga..

Däremot går nästan allt annat att få.Utöver allt som är standard i Aeroversionen finns blandanat ett pilotpaket med till exempel parkeringssensor, eluppvärmtbaksäte, automatiskt avbländbar backspegel och regnsensor.Och från och med november går det att beställaen Saab med xenonbelysning, det "nya" blåa och effektivareljuset.

En säkerhetsdetalj har gått i graven efter 30 år.Saab var först med strålkastartorkare. Året var1971. Med nya looken där glaset i strålkastarna byttsut mot plast skulle torkare repa ytan. Därför fåräven Saabägarna klara sig med högtrycksspolningi fortsättningen.

När Saab sent omsider kom med kombiversionen av 9-5 fickmodellen det lyft den verkligen förtjänar. Herrgårdsvagnen,sportcombin för att använda Saabs språkbruk, harblivit en jämbördig utmanare till Volvo V70.

Volvo må ha större volym med sin lådformmen Saabs mjukare former är onekligen elegantare. Hur somhelst rymmer även Saab ansenliga mängder bagage.

Och man åker alldeles utmärkt. Saab har i den uppgraderademodellen ändrat sina redan tidigare utmärkta framstolarsom nu fått mer markerade sidostöd. Man sitter ytterstkomfortabelt, alldeles oavsett om bilen står stilla elleri våldsam kurvtagning.

Provbilen var en Aero med extrautrustning som bjuder det allramesta man kan tänka sig. Så blir priset ocksådärefter. En standarutrustad instegsmodell strax under 250000. Provbilen kostade en halv gång ytterligare - 370 000.Det är våldsamt mycket men så åker manockså i förstklassigt.

Turbomotorn har nu skruvats upp ytterligare litet effektmässigt.Med automatlåda har motorns maxmoment tidigare varit begränsat.Inte nu längre. Det betyder att man har ett vridmoment på350 Nm att ta till vid acceleration. (Å andra sidan harmanuella Aerobilar "boostereffekt" med ytterligare 30 Nm att tillgåunder max 20 sekunder vid fullgasacceleration).

Automatlådan ger nästan omärkliga växlingar.Det bidrar till att fartökningen vid fullgas känns mindreän vad den verkligen är. En annan bidragande faktorär den låga ljudnivån i bilen.

Aeron är sänkt i förhållande till mervanliga varianter och fjädring/dämpning är fastare.Plus att bilen har 17-tumshjul med 40-profilsdäck. Dettatill trots känns inte bilen på något sättstötig ens på dåligt underlag. Däremot ärväggreppet och balansen alldeles utmärkt. Bilen blirspänstigare ju hårdare den hanteras.

En tråkig post med en så här potent motorär bränsletörsten. Det går att körahyggligt billigt men det blir lätt så att man gasarpå litet extra.

Och det kostar. Ändå klarade jag provveckan på10,5 liter per 100 km tack vare en rejäl långresa ibörjan och slutet.

Även om det är svårt att direkt se specielltmånga förändringar på den förnyademodellen finns en hel del saker som helt klart har förbättrats.Det handlar om materialval och hur saker "känns".

Jag syftar till en känsla av ökad kvalitet i detaljer.Saab platsar numera definitivt in i bilarnas finrum!
Annons
Annons
Annons