Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Komfortlastare törstig på sprit

+
Läs senare
/
  • Ny grill med kromribbor avslöjar att denna Peugeot 307 SW blivit ansiktslyft.
  • Öppningsbar bakruta gör det enkelt att lasta eller lossa mindre föremål.
  • Glastaket i 407 SW ger svåröverträffad rymdkänsla. El-­jalusin är oumbärlig när solen gassar.

En försiktigt förnyad fransk komfortbil i mellanklass med total översikt mot himlen och miljömotor. Så kan Peugeot 407 SW bioflex beskrivas. Peugeot satsar på den stora svenska E85-marknaden som nu sakta kommer även i Frankrike.

Etanolbilsförsäljningen har stigit brant i år. Var tredje ny bil är etanolanpassad. Dämpning nog att vänta när bensinpriset sänkts rejält samtidigt som E85-bränslet chockhöjts.

E85 i vinterkvalitet med högre bensinandel kostar 9,59 kronor litern mot bensinens 11,09. Eftersom förbrukningen ökar 35 - 40 procent med sprit är E85 just nu klart dyrare att köra på.

Etanolmotorer går precis lika bra på bensin. Alltså kommer många som köpt ny bioflexbil i år att byta slang. Andra fördelar som gratis parkering för miljöbilar är på väg bort i flera städer. Från nyår får miljöbilar precis som alla andra betala trängselskatt i Stockholm. Och vid halvårsskiftet 2009 försvinner miljörabatten.

Peugeots tvålitersmotor på 140 hästar/200 Newtonmeter är kraftfull och arbetar mjukt ihop med den femväxlade manuella lådan. Men på landsväg saknade jag en sjätte växel för lägre varv och minskat buller.

Som alltid med E85 i tanken är förbrukningen mindre skoj. Färddatorn visade 1,24 liter. Verklig förbrukning var 1,28 liter, kostnad 13,35 kronor milen. På bensin hade motorn dragit 0,9 med bensinnota just nu under tio kronor milen.

407 SW är rymligast av tre varianter. Glastaket är enormt och ger härlig rymdkänsla. När solen gassar, vilket den inte gjorde under provveckan, är den eldrivna jalusin oumbärlig.

Komforten fram är utmärkt. Helt ställbar ratt bidrar till bra körställning. Mätarna är eleganta och lättlästa, mängden knappar på mittkonsolen tar tid lära sig. Bak är det litet trångt ta sig in. Där är lillebror 308 bättre. Väl på plats sitter man utmärkt.

Körmässigt är 407 sig lik med komforten i högsätet. Styrningen känns bra i normal fart men i motorvägstempo upplevde jag den som vag.

Lastrummet är inte fy skam trots avsmalnande sidor och sluttande akter. Men bu för den bandögla som man ska dra ner luckan med.

Peugeot 407 finns även med tvålitersmotor för enbart bensin liksom två större maskiner med en V6 på topp. Dessutom tre dieselvarianter. Dieseln på 1,6 liter/110 hästar har bränsledeklarationen 0,53 liter.

Vid en förbrukning på 0,6 och dieselpriset tolv kronor stannar milkostnaden på 7,20 kronor. Mitt motorval!

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons