Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Korea-SUV med intressant pris

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Storväxt. Hyundai Santa Fe är både bullig och mullig med former som tycks falla många i smaken. Jag hörde i alla händelser många positiva reaktioner på utseendet.

Santa Fe är en intressant �fyrhjuling� från Sydkorea. Hyundai breddar sitt sortiment allt mer. Nu finns märket också med bland de allt populärare SUV-bilarna. Eller stadsjeepar som många säger.

För inte så många årsedan var Hyundai ett udda- och lågprismärke. Det gällerinte längre. Bilarna blir allt mer påkostade och välgjordamen priserna är inte längre anmärkningsvärtlåga.

Det hindrar inte att Santa Fe är intressant ävenprismässigt. För 225 000 kronor får köparenen maffig SUV-modell med V6-motor, automatlåda och i övrigtrikhaltig utrustning. Det är mycket pengar men ocksåmycket bil jämfört med prislapparna hos konkurrenterna.

Hyundai satsar stort på att bli världens femtestörsta biltillverkare. Förra året såldesmer än en och en halv miljon Hyundai-bilar, varav 260 000i Europa. Företagets vinst var motsvarande 150 miljarderkronor. Förra året inledde Hyundai samarbete med Daimler-Chrysler,vilket inom några år kommer att märkas i blandannat en liten "världsbil".

Åter till Santa Fe. Det är en bil som man snarareklättrar än kliver in i. Sittpositionen är alltsåhög, vilket leder till god översikt i trafiken. Runtomsiktenär utmärkt och ytterspeglarna rejält tilltagna.Synd på irriterande ljusreflexer i rutan från instrumentpaneleni "fel" ljus.

Man sitter mjukt, nästan pösigt, i de plyschkläddastolarna. Ratten är vippbar, jag skulle önska rörlighetäven i längsled.

Gungigt

Den höga bilen är tämligen mjukt fjädrad,en kombination som gör resan aningen gungig. Personligenskulle jag föredra bilen med litet styvare fjädring.Fyrhjulsdriften bidrar till god stabilitet i sidled äveni halka.

Santa Fe är mer en jeep för staden än ett fordonför tufft jobb på dåliga eller inga vägaralls. Ett tydligt exempel: bilen saknar lågväxel. Denautomatiska växellådan arbetar mycket smidigt och gerföraren också möjligheten att växla manuellt.Om man för växelväljaren åt höger kanman stega sig fram manuellt. Onödigt till vardagslag menbra om man någon gång vill spärra ettans lägeför bästa motorbroms i brant utförsbacke.

Passagerare i baksätet sitter måttligt bra i ensoffa med kort sits. Plus att lutningen på ryggstödetkan justeras. Mittplatsen har tyvärr midjebälte.

Bagagerummet är rejält med insynsskyddet borta trotsdet höga golvet. Golvnivån hänger ihop med attdet feta reservhjulet ligger under golvet. Många SUV-bilarhar hjulet på bakluckan. Jag föredrar Hyundais lösning.Bakrutan går att öppna separat, praktiskt.

Törstig

Motorn har härligt sug och maffigt ljud ochpassar bra ihop med den standardmonterade smidiga automaten, förövrigt framtagen tillsammans med Porsche. Men man fårbetala vid pumpen. Deklarationen är 11,2 liter per tio mil.Jag gjorde av med ytterligare drygt en liter. Det är mycketnär bensinen kostar en tia.

Bilen har väl tilltagen utrustning - klimatanläggning,larm, fjärrstyrd låsning med mera. Men än harHyundai en del att lära, till exempel att trolla bort hårdaoch halkiga ytor i diverse förvaringsfack. Glasögonfickani taket är dock mjukt klädd. Klocka finns men man kanfå leta efter den länge. Den sitter i taket.

Den som vill ha farthållare måste köpa ettpaket med läderklädsel. Och den som kräver en bilmed lyktspolning, vilket alla bilägare borde i vårtklimat, tvingas välja en annan bil. Generande plump, Hyundai.

Santa Fe säljs också med fyrcylindrig motor ochmanuell växellåda från 179 900 kronor.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons