Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Koreakupé med V6-maskin

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Grov pipa. V6-versionen känns lätt igen bakifrån på de grova avgaspiporna, en under varje bromsljus.

Huyndai börjar få riktigt fin snits på sina allt fler bilmodeller. Senast har jag stiftat bekantskap med den helt omgjorda coupémodellen. En riktigt fin bil till ett jämförelsevis hyggligt pris.

Alla konkurrenterna är klart dyrare. Instegsmodellen går att köpa för 210 000 kronor. Provbilen med den sexcylindriga motorn går på 242 000. Det är samma pris som för en Toyota Celica med en fyra på 1,8 liter. Toyotan är å andra sidan lika snabb som Hyundais sexa.

Förra coupégenerationen var tämligen svulstig i formspråket och ingen höjdare att köra eller åka i. Nya coupé är ett rejält kliv uppåt på, tror jag, samtliga punkter.

Utseende och smak ska man kanske inte diskutera. Jag tycker i alla fall den nuvarande kupén har läckra former där man ser både litet Toyota Celica och - med god fantasi även Ferrari. Gälar på framskärmarna och tankluckans formgivning ger i alla fall mig sådana känslor. Förutom min egen smak har åtskilliga till mig kommenterat bilens utseende i uteslutande positiva ordalag.

Jag körde modellen med Hyundais V6-maskin på 2,7 liter och sexväxlad manuell låda. En riktigt bra kombination. Motorn jobbar diskret och har anständigt drag vid omkörningar. Men då ryter den till en del.  Accelerationen från stillastående till hundra är oväntat lång, nästan nio sekunder. Växellådan är OK när man väl vant sig att den här sex lägen framåt och man hittar rätt till högsta läget och inte hamnar på fyran. Under litern lär inte många köra den här bilen. Jag gjorde av med drygt 1,1.

Det här är en bil som man gärna glider fram i mer än att man kör den sportigt. Vägegenskaperna är anständiga men den har inte riktigt den körglädje som man finner i diverse medtävlare. Bilen är ingen höjdare att hantera i stan. Sikten bakåt är begränsad och vändradien ingen höjdare.

Framstolarna är behagliga med bra sidostöd. Sitsen kan höjdjusteras både i fram och bakkant. Baksätet är i första hand tänkt för inte alltför stora barn. Vuxna som lyckas åla sig in får sitta med ödmjukt böjt huvud uppe i bakrutan .

Bagageutrymmet är riktigt bra, betydligt rymligare än i föregångaren och lätt att lasta/lossa eftersom bilen har halvkombilucka. På insidan av luckan sitter en välbefogad lapp som varnar  för att slå igen den i huvudet på eventuella passagerare i baksätet.

Säkerhetsmässigt hänger fortfarande Hyundai inte riktigt med konkurrenterna. OK, den har fyra krockkuddar fram men inga huvudgardiner. Lastnät är standard.

Elektronisk sladdparering, ESP, går inte att få men antispinn är standard. Två trepunktsbälten finns även bak men huvudskydd saknas. Riktigt dåligt. Även halvstora barn når med huvudet över ryggstödskanten. Sammantaget är Hyundai Coupé en prisvärd bil i sin klass.

OLLE HILDINGSON
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons