Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kultförklarad husvagn lever än

/
  • Ägget – som det såg ut i reklambroschyren Trivselvagnen från Sörby Mekaniska Verkstad på 60-talet.Foto: Sörby Mekaniska Verkstad
  • Den första husvagnsmodellen, föregångaren till klassiska Ägget, som byggdes i Sverige är liten jämfört med dagens rullande hem. Ursprungsägget finns i Örebro hos företaget SMV där Raimo Tunsved, till höger, och Thomas Stjernström, till vänster, tillverkar och renoverar husvagnar. Foto: Conny Sillén
  • Ryggstödet i underslafarna går att fälla upp och bildar två överslafar.
  • Diskhon sätts i en utfällbar ställning.
  • Hjulen är från en Grålletraktor.
  • Främre fönstret går att ställa på glänt.

Ägget kallas den populära husvagnen från 60-talet. Föregångaren – ursprungsägget alltså – finns i Örebro. Byggd 1949 och på pricken lik Långbens husvagn i Disneyfilmen på julafton.

Annons

Den ser inte mycket ut för världen, där den står lite hukande bredvid en modern husvagn av senaste snittet. Den försvinner nästan eftersom storleken inte är så mycket att hurra för. I en reklambroschyr från slutet av 1940-talet heter den SMV Bostadsvagn, där SMV står för Sörby Mekaniska Verkstad.

Föregångaren till Ägget är den allra första svenska fabriksbyggda husvagnsmodellen och det första exemplaret byggdes 1948 på initiativ av Helmer Berglund i Örebro. Han tillverkade egentligen bagerimaskiner men när han och hustrun inte kunde enas om hur de skulle fira semester bestämde han sig för att göra en husvagn. En kompromiss mellan fruns önskan om en sommarstuga och Helmers reslust.

– Han var tvungen att uppfinna alla delar av husvagnen eftersom det var något helt nytt i Sverige. Karossen är gjord i aluminium på en trästomme och fönstren är av äkta glas. Hjulen har suttit på en Grålle-traktor, säger Raimo Tunsved som äger det femte exemplaret av ursprungsägget.

Sedan många år tillbaka driver han SMV där man fortfarande tillverkar nya SMV-husvagnar men också reparerar och servar alla märken. Raimo har jobbat på firman sedan tidigt 60-tal och kan sin husvagnshistoria.

– Det här exemplaret är det femte som byggdes. Jag fick tag på den i slutet av 1980-talet, det var en gammal man som hade haft vagnen sedan den var ny. Nypriset på 40-talet var ungefär 4 000 kronor. Det motsvarar vad en ny bil kostade på den tiden.

I den gamla reklambroschyren står det att vagnen genom en patentsökt anordning har nedsänkbart golv 30 centimeter ”vilket ger en låg, prydlig vagn men ändock full takhöjd 1,90.”

– Du drar i spaken här så åker golvet ner. Sedan gällde det bara att komma ihåg att fälla upp golvet igen innan man for vidare, visar Raimo Tunsved.

I motsats till Ägget, modell SMV 10, har ursprungsägget inte runda sidor. Nosen och baken är däremot karakteristiskt böjda i formen. Allt för att minska luftmotståndet.

Just den här vagnen är faktiskt något av en kändis och har medverkat i flera svenska långfilmer, bland annat har Jessica Zandén och Peter Haber agerat framför husvagnen.

Är den till salu?

– För mig är den värd åtminstone 100 000 kronor men nej, jag säljer den inte, säger Raimo Tunsved.

Annons
Annons
Annons