Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lancer på banan igen efter år av frånvaro

+
Läs senare
/
  • Nya Lancer herrgårdsvagn har typiskt uppkäftig Mitsubishifront men sticker i övrigt inte ut. Den bara är praktisk i positiv bemärkelse. Foto: Olle Hildingson

Japanska Mitsubishi Lancer var i flera generationer en populär familjebil för att sen i princip försvinna från den svenska marknaden. Nu är den tillbaka i sin nionde generation både som sedan och kombi. GD har kört den senare, en riktigt trevlig uppenbarelse.

Lancer har i princip varit helt borta från nybilsmarknaden i Sverige sedan slutet av 90-talet. Förra generationen togs inte hem till Sverige. Generation VII torgfördes bara med motor på 1,3 liter. Den ville inte många ha.
Samtidigt som Lancer i princip var borta från Sverige fortsatte modellen skörda framgångar på rallyvägarna med Lancer Evolution.
Apropå Evolution så har den precis dykt upp på allmänna marknaden som generation VIII med motor på 265 hästar, 15 mindre än i föregångaren på grund av miljökrav. Priset är 279 900. Lancer kan åter ta upp kampen mot Subaru Legacy WRX på rallyvägarna.

Nu handlar det alltså om en betydligt billigare, beskedligare och mer praktisk instegsvariant med motor på 1,6 liter och 98 hästar.
Kan låta litet i en bil med en tjänstevikt på 1350 kilo. Jag blev positivt överraskad av bilen som kändes oväntat pigg. Den gör dessutom sitt jobb utan speciellt höga krav på bränsle. Deklarationen är 6,7 liter var tionde mil. Jag gjorde visserligen av med närmare 7,5 men det är fortfarande helt OK.

Jag ägde själv en Lancer en gång. Då, 15 årgångar bakåt, var Lancer i jämförelse väl utrustad mellanklassare som gav en bekväm resa. Säkerhetsnivån däremot var litet tunn. Generation IX (9) har fortfarande bra utrustningsnivå samtidigt som säkerhetsnivån tycks ha fått högre prioritet. Jag jämför nu inte 1989 och 2004 års bilar utan mellan Lancer och konkurrenter från dessa år.
AC, elrutor, elspeglar, fjärrnyckel och pollenfilter är standard. CD-radio, alufälgar och dimljus samt ratt, växelspaksknopp och handbromshandtag i läder finns i ett paket (5 900 kr).

På säkerhetssidan är noterbart att nya Lancer är första modell från Mitsubishi med huvudskyddsgardiner. Plus att den förstås har fyra kuddar fram. Noterbart är att modellen har strålkastarspolare när så många tillverkare sparar bort dem. Elektronisk sladdparering eller antislir finns inte ens som tillval. Framstolarna saknar aktivt whip lashskydd.
Lancer prioriterar nu likaväl som 1989 god och mjuk åkkomfort. Bilen är mycket lättkörd. Till det bidrar den smidiga växellådan. Kupén är väl ljudisolerad. Det är bara på grov asfalt som ljudnivån kan bli störande. Förarstolen är höj- och sänkbar. Sätena är behagligt mjuka. Takhöjden känns enorm och i baksätet är det gott om plats för två vuxna. Ryggstödslutningen går att justera.

Bagageutrymmet är väl tilltaget med stor lucka och behaglig lasthöjd. Man kan tjäna extra volym genom att resa ryggstödet, delat 60/40. Under golvet finns ett rejält utrymme med plats för betydligt mer än en bogserlina. Annars är det ont om plats för småsaker.
Lancer kombi i generation 9 är en trevlig bekantskap. Men ett gott garantipaket därtill.

Olle Hildingson
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons