Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Landsvägsloket

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Självklar elegant. E-klass fick nytt och modernare ansikte för tre år sedan. En ny modell kommer i vår men nuvarande kommer säkert att stå sig mycket länge än.

Nuvarande Mercedes E-klass har funnits i sju år och är nu rimligtvis som allra bäst. Under förra året fann 2064 bilar ur E-klassen nya ägare i Sverige. Det innebär en marknadsandel på 0,84 procent. I vår presenteras en ny modellserie.

Med den vetskapen känns nuvarande E-klassmöjligen litet mer passé än vad den egentligenär. För det här är en bil som kommer att ståsig i många år framåt. Och med ett bra andrahandsvärde.Mercedes har numera en mobilitets- och rostskyddsgaranti som slårmarknaden i övrigt med hästlängder. 30 årär inte fy skam. Det innebär att garantiåtagandenaupphör först när bilen får veteranstatus.
 
E-klass har tillverkats i en och en halv miljonexemplar sedan starten 1995 och är därmed världensmest sålda i "nedre lyxklassen."
 
GD har kört en kombi i bitvis riktigt besvärligtvinterväglag. Två saker kan med lätthet slåsfast - bilen har oerhört gott om plats för båderesande och bagage. Bilen har en baklucka som gapar mycket ochinbjudande och det finns finns också plats för mängderav last.
 
E-klass är en riktigt bra vinterbil trots bakhjulsdriften.Till detta bidrar i hög grad ett, vad jag förstår,perfekt fungerande elektroniskt stabiliseringsprogram, ESP, inklusiveslirkontroll som ger utmärkt dragförmåga vid starti halka. Hur vårdslöst och illa man än körser elektroniken till att bilen går dit föraren styr.Utan sladd ens i mycket vanskligt väglag. Den som till varjepris vill åstadkomma sladd får finna sig i att förstkoppla ur ESP.
 
Bilen är alltså mycket säker attköra. Det är inte samma sak som körglädje.För ska man klaga på något är det i såfall att bilen inte direkt kan sägas vara inspirerande attköra. Vilket inte med nödvändighet måsteses som något negativt.
 
På klassiskt Mercedesmanér ärsätena hårda. Framstolarna är delvis el-styrda.Sitsarna kan kännas träaktiga direkt men vinner ju längrekörpass det blir. E-klass är onekligen något avlandsvägslok.
 
Utrymmet i kupén är näst intillöverdådigt. Det gäller även i baksätet.Även där har ytterplatserna höjdinställningpå bilbältet.
 
Bakluckan gapar stort och hungrigt. Och E-klassi kombiutförande är tvivelsutan en storlastare av rang.
 
Insynsgardinens bakre infästning är såsmart utformad att gardinen åker upp ett stycke närluckan öppnas.
 
Förarplatsen är enkel och överskådligutan onödigt virrvarr med knappar. Dock har jag litet svårtmed alla spakreglage runt ratten. Den av spakarna som rymmer farthållare/fartbegränsarehar utmärkt funktion bara man lärt sig trycka åträtt håll i olika situationer.
 
En annan svårskött detalj är "hjulen"för inställning av värmen. De ser likadana ut,i alla fall som jag minns det, som reglagen på 70-talsmercor!Märkligt att en bil för långt över 300 000inte har automatisk värmeinställning. Det var förövrigt svårt att fixa en vältempererad inställningvid golvnivån.
 
I övrigt kan man glömma alla påståendenom att Mercedes utrustar sina bilar snålt. Bilen har gottom finesser, men tyvärr fortfarande bara en torkare som definitivthar svårigheter att klara rutan i kyla och saltslask.
 
Provbilen hade femstegad automatlåda som fungerarmjukt och följsamt. Mycket bekväm! En sak kan tilläggas- bilen är mycket tyst oavsett hastighet.
 
Nya E-klass i vår har bland annat elektronisktstyrda bromsar, luftfjädring och individuell klimatanläggningmed anpassning för fyra åkande. Ack ja, utvecklingengår bara framåt. Och priserna uppåt. Nya E-klassblir cirka fem procent dyrare än nuvarande.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons