Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Lättviktig höjdarbil

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Lättviktsbygge. Audi A2 är ett praktiskt höghus i trafiken, den första massproducerade bilen som till stora delar är byggd av aluminium.

Första aluminiumbilen i massupplaga. Fräck, praktiskt och våldsamt dyr. En �premiumbil� i småbilsklassen. Audi A2 är i första hand en delvis nydanande utmanare till Mercedes A-klass.

De två A-bilarna kan jämföraspå många sätt, en likhet är mycket högprisnivå. Båda är högbyggda med nättayttermått. A-klass välte vid ett undanmanöverprovoch fick därefter elektronisk sladdparering, ESP, som standard.Audi har byggt in ett sådant system i A2 redan frånbörjan. Det är alltså knappast någon riskatt A2 välter vid en undanmanöver.

Jag prövade på ett antal häftiga och totaltodramatiska undanmanövrar. Systemet grep in diskret och korrigerademin vårdslösa körning.

Bilen är för övrigt trevlig att köra bådepå stan och på stora vägar. Skön styrningoch härlig växellåda är tillsammans med denoväntat pigga motorn bidragande orsaker.

Byggd på ram

A2 är uppbyggd kring en aluminiumbur, spaceframe. Men tro nu inte att bilen enbart består av aluminium.En tredjedel av vikten är stål. Aluminium stårför lika mycket. Bilen är inte så lätt somman kan förledas tro, tjänstevikten är 1020 kg.

Fyra personer åker utmärkt i A2. Jag dristar migtill och med att påstå att sittkomforten bak ärextremt bra för två, förutsatt att man inte tyckerväldigt illa om att sitta upprätt. Bilen är godkändför fyra, men en femsitsig version kommer senare. Tre i breddbak bör vara barn.

Hemligheten bakom den rymliga kupén är takhöjdeni kombination med att golvet har baljor för passagerarnasfötter. Precis som i Renault Mégane.

Lätt att ta sig i och ur

Höjden gör det lätt att kliva i ochur A2. Dessutom har de åkande god översikt av trafiken.

Förarplatsen är på det stora hela utmärkt.Framstolarna är sittriktiga. Ratten är ställbari alla ledder. Runtomsikten skulle vara ypperlig om det inte voreför de mycket kraftiga och sluttande vindrutestolparna. Engående kan utan vidare kan döljas för föraren,kanske till och med en hel bil. Bakrutan har en spoiler mitt på,mindre sikthindrande än man kan tro när man ser bilenutifrån.

En irriterande faktor är reflexer i vindrutan frånden ljusa och eleganta panelen och dito inredning, definitivtinte lämplig för familjer med småbarn. Bilen haren ensam torkare. Den har svårt att hålla rutan frinär det regnar kraftigt.

Tystlåten

Motorn på 1,4 liter känns som ett nummerstörre än den är. Och inte gör den specielltmycket väsen av sig heller.

Bränsledeklarationen är 6,0 liter per 100 km. Provbilen,det ska sägas att den var praktiskt taget rå närjag hämtade den, ville dock ha ytterligare en liter.

Från nästa år ska A2 också gåatt köpa i lättat utförande med supersnåldieselmaskin för att som Volkswagen Lupo 3L kunna körastio mil på tre liter bränsle.

Utan reservhjul

Allt fler tillverkare placerar batteriet under golveti bagageutrymmet. Så också i A2. Men där sitterbatteriet där reservhjulet normalt ligger. Lillaudin saknarreserv men har i gengäld tätningsmedel i sprejburk ochen liten kompressor så att man kan fixa en pyspunka om oturenskulle vara framme.

Modigt, men det är faktiskt sällsynt med punkteringnumera. Själv har jag inte drabbats på mångaherrans år.

Bagageutrymmet är förstås inte alltförimponerande. Det kan delas upp på två nivåermen extragolvet kostar 1 400 kronmor extra. Men då fårman också extra eluttag och mugghållare bak.

Trots kort kaross bör A2 vara en säker bil, delvispå grund av den höga placeringen av de åkande.Aluminiumramen sägs ge mycket effektiva deformationszoner.

Låsningsfria bromsar är förstås standard.Det är också fyra krockkuddar. Sidokrockgardiner somskyddar huvudet på åkande både fram och bakfinns på utrustningslistan för 3 800 kronor extra.

Utrustningslistan är lång. Det i grunden högapriset skenar med klimatanläggning och diverse annat uppmot 200 000-strecket.

Visst är Audi A2 delvis ett nytänkande och visstär kvalitetskänslan hög. Prislappen kommer dockatt skrämma bort många presumtiva köpare.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons