Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Leon 1,4 ett lejon utan klös

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON BMW-look. Seat Leon/Toledo har en front som inte så litet påminner om BMW:s 3-serie.

Spanska Seat, 50 år i år, vill framstå som det sportiga märket i Volkswagenfamiljen. Och varför inte. Leon, som är en Toledo utan sedanbakdel, ger ett sportigt intryck. I instegsversionen med beskedlig VW-motor på 1,4 liter stannar sportigheten vid utseendet.

Nu ska sägas att jag blev förvånadöver hur pass pigg motorn är, i alla fall när mankör i tätortstrafik och är ensam i bilen. Omkörningarmed vällastad bil i landsvägsfart kräver god planeringoch flitig hantering av växelspaken. Lådan påprovbilen var för övrigt lättarbetad till skillnadfrån en Seat Toledo som jag körde förra året.Detta trots att det handlar om samma variant av låda. Enförklaring på skillnaderna är att växelförarengår att justera - och att det ibland inte är gjorttrots att det behövs.

Lågpris historia

Nu tror jag inte att speciellt många kommeratt falla för instegsmodellen för 127 900 kronor. Mednya Toledo/Leon har Seat släppt den tidigare lågprisprofilen.

Prisskillnaden till nästa modell på stegen med1,6-motorn på 100 hästar är 10 000 om man tarmed i beräkningen att el-hissar ingår i det priset.Lägger man ytterligare 15 000 kronor ingår bådeautomatisk klimatanläggning, elhissar och radio med mera.Där är en variant som bör fylla även högtställda krav.

Men då hamnar prislappen en bit över 150 000. Dåfår man mer bil för pengarna om man går tillkoncerngrannen i bilhallen invid och satsar på en SkodaOctavia istället.

Nu är det dock Leon det ska handla om. Den finns attköpa med hela sex motoralternativ. På topp finns denmed VW-koncernens 1,8 litersmaskin på 180 hästar ochfyrhjulsdrift (det svenska Haldexsystemet). Då landar prisetpå 200 000. För radio och automatisk klimatanläggningtillkommer sju tusenlappar ytterligare.

VAG-standard

Förarplatsen är väl utformad bådenär det gäller sitt- och körkomfort. Instrumenteringenär lika uppbyggd som hos övriga bilar i VAG-koncernenoch reglagen kunde lika gärna sitta i en Audi eller VW. Börjarman titta närmare på detaljer över huvud tagetkänner man igen dem från övriga kusiner. Ta dörrstopparnatill exempel. De är exakt likadana som i den Audi A6 jagkörde veckan före Leon. VAG tjänar säkertstora slantar på att ta komponenter från samma hyllaoavsett om bilen heter VW, Audi, Seat eller Skoda.

Ryggstöden i framstolarna justeras med en ratt som sitterovanligt lätt åtkomlig trots att den finns pådörrsidan. Hissen för förarstolen är lättatt hantera. Ratten är ställbar i alla ledder. Sammantagetinnebär det goda förutsättningar oavsett kroppsbyggnadatt finna en god körställning i den här bilen.Utrymmet i huvudhöjd är mer än gott.

Baktill är takhöjden på gränsen förden som är över medellängd. Men två personerhar hygglig plats baktill.

Utrymmesmässigt är bagageutrymmet godtagbart. Extremthög tröskel gör dock att bagaget ska lastas ochlossas i vad som kan beskrivas som en djup grop. Inte specielltrationellt och praktiskt. Insidan av bakluckan har två rejälahandtag.

I motorutrymmet ser det litet ödsligt ut med instegsmotornmen så ska också betydligt häftigare maskinerkunna få plats. Motorluckan hålls upp med hydraulkraft.Ger litet lyxkänsla.

Bilen ger ett sympatiskt intryck på vägen och kännsbåde vridstyv, där hjälper den höga tröskelntill, och är fri från skrammel. Ljudnivån äri mina öron lägre än hos många betydligtdyrare bilar.

Jag upplever Leon som något mjuk i fjädringen menstyrresponsen är god och den hänger fint med ävennär kurvorna är många och tvära.

En fördel med den klena motorn är relativt ringabensintröst. Provbilen drog precis över 0,7 trots attden övervägande delen av körningen skedde i stan.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons