Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Lilla Polo större på alla håll

/
  • Har växt. Volkswagen Polo har blivit 15 centimeter längre än föregångaren, vilket mest märks i baksätet. Fronten med sina dubbla strålkastare påminner om lillasyster Lupo.

Småbilarna är inte längre speciellt små. Volkswagen Polo har i sin fjärde generation växt rejält. Modellen är 15 centimeter längre än föregångaren och även något högre och bredare. Som en Golf av äldre generation ungefär. Polo har växt även i andra avseenden � på säkerhetsområdet men också när det gäller bilkänsla. Och så det tristaste, även till prislappen.

Ingångspriset är 121 000 kronor.De allra flesta vill förstås ha fem dörrar iställetför tre. Det kostar 4 000 till. Kylanläggning för8 900 kronor är något få bilköpare lärvälja bort. Och nog vill man ha något av paketen medbland annat centrallås, elhissar fram, elvärmda spolarmunstyckenoch mugghållare (för övrigt den den smartastejag stött på). Vill man ha sportstolar fram ökarprislappen litet till.
 
Provbilen var mycket välutrustad och prislappenhamnade på 148 600 kronor. Från nästa årsmodellkommer bilen också att kunna beställas med sidokrocksgardin.Den kommer att spränga 150 000-vallen i bilexemplet härovan.
 
För den prislappen får man en störrebil - till exempel Ford Focus, Nissan Almera eller Honda Civic.Eller en "avklädd" tredörrars Golf.
 
Efter utläggningarna om högt pris skajag genast medge att nya Polo inte känns som en småbil.När det gäller materialval och detaljer liksom ljudisoleringär nya Polo påkostad som vore den en premiumbil.
 
Det är första gången jag finnergummimattor i alla småfack, det finns många sådanainklusive lådor under framstolarna. Motorhuven hållsockså uppe av en hydraulhållare. Man slipper fipplamed den traditionella simpla järnstöttan. Ratten ärställbar i alla ledder. Och kurvhandtagen i taket har dämpadåtergång. Det finns läslampor även i baksätet.
 
Polo är lätt att hantera och kännsstabil även på riktigt besvärligt underlag. Detär nästan omöjligt att hamna i en sladdsituationäven om man kör provocerande. Men så hade bilenockså elektronisk sladdparering, ESP. Det är ett tillvalför 4 700 kronor som jag absolut skulle välja.
 
Bilen sväljer gupp i vägen bra och detökade axelavståndet bidrar till stabil gång äveni motorvägsfart.
 
Motorn på 75 hästar räcker bra istan och jobbar bra ihop med växellådan. Men vid gaspådragi landsvägsfart känns den litet tunn. Det gälleratt planera omkörningar väl och växla flitigt.Deklarationen är låga 6,4 liter per tio mil. Jag gjordeav med sju liter, också det en ganska bra siffra.
 
Fyra åker riktigt bra. Det finns gott om knä-och takhöjd i baksätet. Med full bil är tillgängligtbagageutrymme ganska klent. Åker man två eller treär läget ett annat. Ryggstödet är delat 40/60.Helt fällt ryggstöd ger en lastvolym på straxöver tusen liter. Det är riktigt bra.
 
Nya Polo kommer säkert som föregångarenatt visa sig vara säker i sin storleksklass. Och säljasi stora volymer. Trots att den kostar mer än konkurrenterna.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons