Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Liten Agila, rymlig på höjden

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Två höga. Nya mikrovanen Opel Agila är ordentligt hög och tvär, precis som Skuleberget i bakgrunden. Små hjul och tji lyktrengöring är inte så skoj i svenskt vinterklimat.

Sprungen från Japan, tillverkad i Polen men med tydlig identitet från Tyskland. Opel Agila är en minivan som också kan heta Suzuki Wagon R+. I så fall är bilen tillverkad i Ungern.

Jag närmade mig den hittills minsta Opelnmed viss misstänksamhet. Jag hade nämligen bestämtmig för en liten utmaning, att göra en ordentlig långresai en typisk liten hoppig stadsbil.
 
Det var ungefär de fördomar jag hade närjag bestämde mig. Jag hade ganska fel. 37 mil till Örnsköldsvikmer eller mindre utan uppehåll var ingen pina i någotläge av resan.
 
Bilen pinnar på riktigt bra och risken attåka fast för fortkörning finns men är mindreän i de flesta andra bilar. När man släpper lossså mycket som känns bra stannar mätaren ungefärvid 100-markeringen. 90 är å andra sidan en mer behagligfart. Där trivs Agilan bra.
 
Toppmodellen
 
Jag körde "värsta" Agilan, denmed motor på 1,2 liter och 75 hästar/110 Newtonmeter,Nm.
 
Provbilen drog nära 7 liter/100 km, klart merän vad deklarationen säger. Att bilen var praktiskttaget rå spelar säkert in och så pressade jagden en del.
 
Temperamentet är inte direkt hett. Omkörningaröver stadsfart kräver god planering även med baraförare ombord.
 
Jag tror inte det hade varit särskilt kul attlångköra Agila med instegsmotorn, den trecylindrigaEcotecmotorn med 58 hk/85 Nm. Den har obetydligt lägre bränsledeklarationän fyran, 6,3 mot 6,5 liter.
 
Man sitter högt, bra, men också hyggligtbekvämt. Förarplatsen är typiskt Opel, alltsåredigt tysk, och bilen håller sitt spår utan anmärkningar.Men när man får sidvind på sig känns detatt bilen är både hög och smal. Styrningen harelektrisk servomotor som bara jobbar när man vrider ratten.Bra! Vid tillfällen när vägen har anstrykning avtvättbräda känns fjädringen något hoppig.Ändå inte farligt med tanke på att hjulbaseninte är mer än 236 centimeter.
 
Trist låda
 
Ljudnivån är absolut inget attklaga på. Bromsarna känns bra och är låsningsfria.Växellådan är trist att hantera, speciellt vidnedväxling var den ibland hårdflörtad.
 
Bilen är perfekt i stan, man sitter högtoch runtomsikten är mycket bra, extra plus för de rejälaytterspeglarna. Bilens ringa längd och rejäla styrutslaggör att man lätt backar in även i minimala luckor.
 
Man sitter väldigt upprätt men har ändåmassor av plats ovanför huvudet. Förarstolen gårinte att justera i höjdled och även ratten är fast.
 
Bilen är godkänd bara för fyra. Ochdet är förstås rätt med att man inte skasitta fler än två bak. I alla fall inte vuxna. Jagkan tänka mig att köpare av en sån här bilofta har små barn. Och tre halvstora barn kan förståstränga sig in bak. Det innebär att den som sitter imitten tvingas åka utan bälte. Och det är förståsinte bra.
 
Plant golv
 
Baksätet är delat i tvålika stora delar. När ett ryggstöd fälls framåtåker samtidigt sitsen fram och lyfter man bort nackskyddetbildas ett plant lastgolv ända fram till framstolens ryggstöd.Det innebär att Agila med högst två personer ocksåbjuder plats för ansenliga mängder bagagevolym. Om manfyller bilen upp till taket är volymen 1250 liter. Med baksätetpå plats är volymen 240 liter, anständigt i enbil som endast mäter tre och en halv meter.
 
Opel har ganska höga mål för Agila- 900 bilar från säljstarten i slutet av augusti tillårets slut och 2100 bilar för nästa år.Kan den ta köpare från succébilen Atos med sammastuk men med en prislapp som ligger minst 20 000 kronor lägre.Knappast. Men det skulle inte förvåna mig om Agilasnor en del av Opels egna kunder, de som annars skulle köpaCorsa.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons