Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liten Lexus sticker upp mot BMW

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON BMW-utmanare. Toyotas lyxbil Lexus IS 200 har till skillnad från sina större utslätade syskon en klar karaktär i utseendet.

Toyota som vill vara lika fin som BMW. Så skulle man styggt kunna beskriva lyxbilsmärket Lexus.

Annons
Jag tycker att japanerna har lyckats väldigtväl. Minstningen IS 200 behöver absolut inte skämmasvid en jämförelse med BMW:s 3-serie.

Och tittar man till pris/utrustning vinner Lexus påteknisk KO. 239 000 kronor är vid jämförelse etti hög grad konkurrenskraftigt pris. Då ingårnära nog allt, till exempel klimatanläggning, antispinnsystem,el-fällbara yttre backspeglar och radio med CD-växlare.

Personligen saknar jag dock farthållare, går baraatt få i kombination med automatlåda, samt färddator.

Lexus har hittills inte rönt någon störreframgång med sina stora bilar, 400 (kostar 650 000) och300 (kostar 390 000). Den mindre och billigare 200-modellen däremotröner bredare intresse.

Toyotas policy är att Lexus enbart ska säljas iLexusaffärer. Nu har dock företaget lättat pådetta krav utom i de största städerna. Toyotasäljarnai sex regionstäder, däribland Gävle, blir ocksåauktoriserade Lexusagenter.

De tre första månaderna i år registrerades69 Lexus jämfört med 24 motsvarande period förraåret. Det är 200-modellen som är orsak till merän en fördubblad försäljning, må varafrån en mycket låg nivå.

Välgjord

Lexus 200 är en välgjord bil in i minstadetalj. BMW-känslan infinner sig omgående. Lexus ärsom BMW bakhjulsdriven, och motorn, jo, en rak längsmonteradsexa med sidenmjuk gång.

Volymen är måttliga två liter och de variablaventiltiderna bidrar till att den är riktigt vass närvarvräknarnålen vandrar en bra bit uppåt i registret.

På lågvarv är dock temperamentet inget atthurra för. Men vad då, bilen är faktiskt myckethärlig att bara glida fram i. Låg ljudnivå bidrartill känslan av lyxbil.

Lådan är sexväxlad och ett rent nöjeatt hantera. Det var länge sedan jag växlade med sådanglädje. Fast egentligen behöver man inte växlaspeciellt ofta. Det går alldeles utmärkt att gådirekt från tvåan till sexan om man skulle fådet för sig.

Vägegenskaperna är också värda högtbetyg. Bilen har distinkt och stabilt uppförande med en härligtexakt styrning. Den som känner behov av ökad sportighetkan beställa hårdare fjädring. Provbilen hadeinte det men väl 17 tums hjul.

Jag körde den aldrig i halka men urkopplingsbart antispinnbör innebära att bakhjulsdriften inte är till någonpåtaglig nackdel på halt underlag.

Bränsledeklarationen är 9,7 liter per 100 km. Jagnådde aningen över tio liter.

Centralmätare

Förarplatsen är litet annorlunda tack vareen stor hastighetsmätare med tre små inlagda klockorför andra funktioner. Litet förvirrande först,men layouten fungerar utmärkt när man blivit van.

Ratten går bara att vippa. Jag hade svårt attfå perfekt förhållande till ratt och pedalersamtidigt. Det skulle ha varit lättare om även rattstångengått att justera.

Sitt- och åkkomforten är alldeles utmärkt.Baksätet är inte världens största men harriktigt bra benutrymme. Två sitter bra, om än någotlågt.

En sak jag hade svårt att vänja mig vid var backspegelnmed vidvinkel som gav mig en diffus bild av trafiken bakom. Siktensnett över axeln är ursel genom högt bakparti ochbrett plåtparti i bakre takstolpen.

Lexus 200 är kort baktill, något som märksnär man öppnar bakluckan. Där är utrymmetklart begränsat jämfört med andra bilar i sammastorlek. Tröskeln är dessutom hög och luckan smal.

Där bak försvinner litet av lyxbilskänslan.Simpla gångjärn som gjorda för att skada väskorär bara dumsnålt. Precis som pinnen i motorrummet iställetför hydraulisk hållare. Annars är motorrummetmycket prydligt.

Lexus är jämförelsevis billig att köpamen saknar vagnskadegaranti och är högt/dyrt försäkringsklassad.Dessutom är reservdelar högt prissatta.

BMW-ägare brukar vara svåra att omvända. Kanskehar Lexus större chans att ta köpare från Audi,och för all del även Saab 9-3 och Volvo S40.
Annons
Annons
Annons