Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Liten men naggande god

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Läckerbit. Den moderna tidens hundkoja påminner mycket om originalet men är rakt igenom en mycket modern liten bil.

För 42 år sedan var den en revolution. Hundkojan kom, sågs och segrade. Sir Alec Issigonis klassiska lilla bil, den första med tvärställd motor och hjulen längst ut i hörnen blev långlivad. Den tillverkades fram till 1999. Nu har vi ett nytt århundrade � och en alldeles ny hundkoja!

Större och tidsenlig in i minsta detalj.Men ändå påminner väldigt mycket om originalet- det gäller det mesta ifrån den stora och centraltplacerade visarinstrumentet till formen på bilen i stort.

Nya Mini, framtagen i England av tyska BMW, väckte enormuppståndelse när den visades för första gångeni färdigt skick vid bilsalongen i Paris förra hösten.Nu finns bilen här. Den har ett enormt uppmärksamhetsvärdeäven ute på vägarna. Jag vet för jag harkört den i en veckas tid.

Mini Cooper som den kallas är en av favoriterna tilltiteln Årets bil. Jag läste precis att det finns sexav totalt 26 bilmodeller som anses ha god chans att vinna. Nutror jag ändå inte att Mini drar längsta strået.Familjebilar som Renault Laguna och Citroen C5 borde ligga bättretill. Men man kan aldrig så noga veta.

BMW behöll Mini när märket efter sex årsålde av Rover och Land Rover. Mini anses passa bättreihop med BMW:s image, alltså att tillhandahålla bilarmed prestigebilar i respektive klasser.

Mini är nog en alldeles egen klass. Det är litetsvårt att finna konkurrenter. Speciellt om man tittar tillpriset. Det börjar vid 143500 kronor men blir lätt högreän så.

Det är mycket pengar för en liten häftig bilsom förmodligen blir vissa välbeställda familjersandrabil i stan. Många ungdomar attraheras säkert menfå lär ha råd.

Johan Stenström på BMW Sverige är marknadsansvarigför Mini. Så här sa han strax före introduktionenför några veckor sedan:

- Vårt mål är att sälja 600 -700 bilarvarje år. Vi räknar med att finna kunder främsti storstäderna.

Så dags hade BMW 60 undertecknade kontrakt.

BMW vill inte se Mini som en retrobil som riskerar att blien dagslända. Chrysler PT Cruiser och VW Beetle är modernabilar med nostalgilook som väckt uppmärksamhet men somändå inte nått väntade framgångar.

BMW vill se Mini som en påminnelse om gamla tider mensom rymmer 45 års bilutveckling i ett enda steg.

Och visst har det hänt massor. Nya Mini har växttill sig rejält jämfört med originalet. Utan möjligenpå en punkt bagageutrymmet är fortfarande inte mycketatt hurra för. Två väskor av kabinstorlek ochlitet mjuka prylar är i stort sett vad som får plats.

Det klena utrymmet till trots finns inte plats för reservhjul.Mini har istället däckstrycksvarnare. Den reagerar omett däck börjar sjunka ihop, vilket medför fartskillnadi förhållande till övriga hjul.

Mini bjuder gott om utrymme och hygglig komfort för åkandefram. Två vuxna och inte alltför långa åkerhyggligt även bak under förutsättning att framstolarnainte är långt tillbakaskjutna. Men det är vissaproblem att ta sig i och ur bilen. Soffan bak har två djupaskålar där man hamnar med ändalykten.

Till det roligast - att köra. Mini Cooper är enriktigt körglad maskin, inte oväntat med väldigtprecis styrning. Den är inte lika mycket gocart som föregångarenmen visst finns känslan där. Väghållningenär superb. Ju kurvigare och knixigare, ju roligare att köra.

Men med sportpaket, som provbilen hade, är åkturenför stötig i min smak. Och på tvättbrädesvägskuttar och hoppar det rejält trots 16-tumshjul. Nya Minihar 15-tumsfälgar som standard. Urkojan hade fälgarpå tolv tum...

I landsvägsfart är bilen tämligen surrig. Någravarvs provkörning utan fartbegränsning på Midlandaraceway visar att Mini har väghållning och bromsarsom trivs med ytterst tuff körning.

Säkerhetsmässigt lovar BMW att Mini fyller myckethögt ställda krav. Bilen har fyra krockkuddar och kanförses med huvudskyddsgardiner. Fast de kostar extra.

De flesta köparna kommer att betala betydligt mer förMini än ingångspriset. Olika paket krävs om manska få till exempel aluminiumlook, radio, antislir och ACför att nu inte tala om antisladdsystem.

Och så kommer Mini att kunna köpas med CVT, ensteglös växellåda med steptronicfunktion. Nästaår erbjuds även en version med turbo. Men strålkastarspolningfår man klara sig utan.

Mini säljs hos vissa BMW-handlare. Uppsala är närmastGävle.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons