Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lockar med snålhet

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Finkombi. Audi A4 Avant är en praktiskt bil för den som vill åka elegant utan krav på maximala lastutrymmen. Till alla övriga motorval finns nu också en variant med direktinsprutad bensinmotor. Den förkortas FSI.

Dieselmotorer med common rail direktinsprutning är fasligt effektiva och bränslesnåla. Nu börjar också direktinsprutning och hög kompression börja vinna insteg även bland bensinmotorerna. Även detta är en utveckling mot minskad bränsleförbrukning i kombination med goda prestanda

Annons
Mitsubishi var först på plan för ett antal år sedan. De första GDI-motorerna (Gasoline Direct Injection) var definitivt inte alls lika snåla i verkliga livet som i bilfabrikernas laboratoriemiljö. Utvecklingen har gått framåt även på det området. Och den är förstås inte i mål utan nya steg väntar.
VAG-koncernen kan nu också erbjuda en direktinsprutad bensinmotor. Volkswagengruppen kallar motorn FSI. Förkortningen står för Fuel Stratified Injection, skiftad insprutning är en ungefärlig översättning.
Maskinen på två liters volym har 150 hästar/220 newtonmeter som jag körde i en Audi A4 Avant. Det innebär att maskinen som sprutar bränslet direkt in i cylindrarna har 19 extra hästkrafter och 25 Nm mer vridmoment än förlagan med insprutning på sedvanligt sätt via insugningsrören. VAG-koncernens vanliga bensinmotorer har fem ventiler per cylinder. FSI-motorn har fyra. Detta för att även insprutningsmunstycket ska få plats i toppen.

FSI-motorn är en kompetent och dragvillig maskin som fungerar även i den meningen att den går jämförelsevis snålt. I alla fall så länge den körs utan att belastas hårt. Bränsledeklarationen är 7,1 liter per 100 km. Det klarade inte jag. Det blev många kallstarter och småkörningar under provdagarna. Snittförbrukningen blev en deciliter högre. Det måste väl ändå ses som godkänt. Speciellt som motorn är väldigt dragvillig vilket bidrar till att man kan göra snabba och säkra omkörningar.
Motorer som är inställda för extremt mager bränsleluftblandning släpper ut extra mycket kväveoxider. Det kompenserar Audi med en specialkatalysator.
Den här motorn uppges vara tio procent bränslesnålare än den vanliga insprutningsmotorn. Smolk i glädjebägaren är det faktum att 98-oktanig bensin rekommenderas. Där tappar man en del av inbesparingen. Nu ska sägas att jag som vanligt körde på 95 oktan. Och motorn går utan problem på det bränslet också. Men den tappar förmodligen litet effekt.

Annars är A4 Avant precis som vanligt, alltså en ganska kompakt och mycket välbyggd bil med körglädje och hög inbyggd säkerhet. Det elektroniska sladdpareringssystemet fick visa vad det gick för när det var halt.
Förarplatsen är alldeles utmärkt, man sitter bra i rejält skålade stolar. Ratten är helt ställbar och alla reglage finns där man förväntar sig. Trots åtskilliga försök vid det här laget lyckas jag dock aldrig vänja mig vid Audis rödlysande instrument.
Ska man ha färddator kostar det extra trots att alla funktioner finns inbyggda redan. En siffra får man "gratis", nämligen hur långt man kan köra ytterligare med nuvarande förbrukning innan tanken är tom. Knappen som gör att man kan växla mellan olika värden saknas dock. För att få den måste köparen lägga på ett par tusenlappar på priset.
Audi tar bra betalt för sina bilar. FSI kostar förstås extra. Påslaget jämfört med den vanliga tvålitersmotorn är 12 400 kronor.

Olle Hildingson
Annons
Annons
Annons