Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
  • Problemet med inloggning på sajterna är löst. Ursäkta för orsakat besvär. ⇒ Läs mer
Annons

Lupo 3L mesta snålvargen

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Slimmad snålvarg. VW Lupo 3L har genomgått en bantningskur på 150 kilo. Dessutom har kjolar och slät undersida sänkt luftmotståndet. Och specialdäck rullar lättare än vanliga.

Den bilägare som vill betala lite extra för att ligga i framkant när det gäller minsta möjliga miljöpåverkan har nu ett alternativ i Volkswagen Lupo 3L TDI.

Beteckningen 3L står för "tre liter".Det är den första standardbilen i världen med förbränningsmotorsom klarar av att frakta fyra personer i tio mil på treliter bränsle. I alla fall i laboratoriemiljö.

Jag kom inte ner i denna siffra trots att jag körde ensameller med en passagerare. Men en snittförbrukning på3,4 km/100 km i varierad körning, från massor av stoppvid trafikljus i stadskörning till motorvägsfart, ärheller inte illa. Och en siffra på 4,1 liter efter en helrad kallstarter och småkörningar i tätort ärheller inte fy skam.

Jag har i alla fall tidigare inte ens varit i närhetenav dessa värden om man räknar bort en hybridbil medbåde förbrännings- och elmotor.

Dieseletta

Treliterslupon är lättad 150 kilo jämförtmed den vanliga. Huv, dörrar och mycket annat är i aluminium.Tunnare rutor än normalt ger drygt tre kilos lägre vikt.Motorn är en trecylindrig turbodiesel på 61 hästar.Det är den första dieseln som kvalat in i nya miljöklass1. Mk 1 ställer samma utsläppskrav som alla bilar måsteuppfylla 2006.

VW-koncernen bestämde för tio år sedan attta fram en trelitersbil. Nu finns den och den går att köpa.Priset är 120 000 kronor. Mycket pengar för en minibilutan ens styrservo. Det finns ju andra nya för i stort setthalva pengarna.

Men som bekant kostar det alltid att ligga i framkant bilmässigt.Att det här handlar om raffinerad teknik för att minskamiljöpåverkan i stället för att görabilen häftig på annat sätt går förståsinte hem hos alla.

Har sina egenheter

Jag har läst och hört kollegor som intealls gillar Lupo 3L. Visst den har sina egenheter jämförtmed en alldeles vanlig bil.

Bilen segar enerverande vid varje växling när mankör på snåla ECO-läget och varje gångman stått stilla i tre sekunder dör motorn.

Omställning

Jag ville ge bilen en ärlig chans och bestämdeatt söka ställa om mig mentalt. Efter ett par dagarblev jag inte längre störd när motorn dog. Denstartar igen så fort man flyttar foten från bromspedalen.Och de övriga litet udda egenskaperna vande jag mig ocksåvid.

Jag tycker Lupo 3L är helt OK att köra. Men visstfinns det saker att slipa på. Man måste ju alltidbörja någonstans för att åstadkomma någotnytt. En sak som störde mig är att bilen saknar servostyrning.Om styrningen blir tyngre eller lättare som följd avbilens speciellt lättrullade däck vet jag inte. Menbilen var besvärlig att styra runt gathörn.

Det är tydligen fler som klagar. Lupon ska få servoframöver. Troligen blir den elektrohydraulisk (som påFiat Punto bl a). Den tar effekt bara när ratten vrids.

Den trecylindriga motorn har förstås turbo ochger 61 hästar. Med Eco-knappen intryckt går effektenner 15 hästar för att spara droppar. Men trycker mangasen i botten kommer alla hästarna fram, behövligtibland vid omkörning.

VW:s ingenjörer har fixat en automatlåda med mekanisktingrepp. Den byter lägen utan belastning. Därför"dör" motorn ett ögonblick vid varje växling. Detgår också att växla de fem lägena manuellt.Men då kopplas Eco-funktionen ur. Fördröjningenär fortfarande nästan lika stor.

Ibland, när huvudet tycker att bilen segar ivägfrån stillastående, kan starten bli en rykare. Glömmerman sig och trycker gasen i botten river framhjulen loss med ettrejält däcksskrik. Snålvargen har temperament...

Ingen stolvärme

Provbilen saknar värme i stolarna, ocksådet en eftergift åt bränsleförbrukningen. Mennu ska VW ta in bilar med el-trådar. Bilen har heller intecentrallås eller el-speglar. Men låsningsfria bromsar,tack för det.

Sverige har fått en tilldelning på 250 Lupo 3Li år. De är sålda, det jämförelsevishöga priset till trots. Många köpare är kommuneroch miljömedvetna företag. Men det finns ocksåprivatpersoner i kundlistorna.

Snål-Lupon får efterföljare, var såsäker. Nästa år ska VW-koncernen ha klarat sammabantning på nya Audi A2.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons