Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lustfylld men inte lastbar

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Låg och läcker. MR2 ska förstås helst avnjutas med himlen som tak. Höjden upp till vindrutans överkant är 124 cm. Med tygtaket på plats ökar höjden en ynka centimeter.

Bilen omsluter dig som en handske. Med en rejäl bensträckning glider man ner i den låga sittbrunnen. Baken hamnar väldigt nära vägbanan. Det är värre andra vägen, det går inte att kliva ur bilen på vanligt sätt. Det blir mer att man kravlar sig ur.

Annons
Toyotas nya roadster, MR2, är en väldigtliten bil. Gjord för lust och absolut inte för last.Inte i meningen bagage i alla fall. Däremot kan nog brukandetav den här fullständigt onödiga bilen lättbli till något av en last.

Två kan åka men om ägaren vill frakta golfbagenmåste passageraren lämnas hemma. Är det varmtnog att kabba av utan att frysa? Med MR2 är det väldigtlätt att testa. Den manuellt skötta tygtaket ärdet absolut mest lätthanterade jag upplevt. Öppna tvåhakar, fös taket bakåt, tryck till så att enspärr håller det kvar i fördjupningen bakom sätena.

Fiffigt tak

Efter några gånger tar operationen sådär tio sekunder. Lika lätt är det att fåtak igen när det känns för kallt eller börjarregna.

Det är för övrigt skönare att åkaöppet i den här bilen än i många andra cabrioleterjag stött på. En orsak är en uppvikbar vindavvisarestrax bakom nackskyddet, liten och oansenlig. Men den görnytta. Mycket litet av fartvinden når ner i sittbrunnen.Det är bara skulten som blir genomblåst.

Annars, när man inte vill åka öppet trotsatt solen värmer det svarta tygtaket, har bilen AC som standard.

MR2 är den tredje versionen Toyota gör av sin roadster.Men det är första gången den når såhär långt norrut. Och den förblir förståslitet av en sommarleksak för ett relativt fåtal välbärgadepersoner. Jag tror inte någon kommer på idénatt ha den här bilen för året runt-bruk ävenom bakrutan har el-trådar och plasttak går att köpa.

Bilen lär vara lika svårhanterlig på halkasom den är rena klistret på krokiga och torra sommarvägar.MR2 är nämligen sanslöst rolig att köra närböjarna är riktigt tvära. Den härliga styrningenoch bilens inbyggda balans samverkar på ett härligtsätt.

Go cart-känsla

Till go cart-känslan bidrar förståsockså den milt sagt fasta fjädringen. Varje litet guppkänns i ändan och ryggen. Provbilens 17-tumsfälgaroch däck med 40-profil ökar förstås stötighetenjämfört med de standardmonterade 15-tumsfälgarmed 50-däck.

Karossen är styvt byggt och rör sig inte sådet märks i ett fartgupp. När hjulen passerar en mindrejämn järnvägsövergång protesterar dockkonstruktionen med smärre gnirr.

Bredsladd

MR2 har mittmotor eller, kanske rättare, motornsitter framför bakaxeln. Det ger en viktfördelning på42 procent fram och 58 bak. Balansen är mycket god men närbaken släpper i sidled, ja då bär det ivägmed besked. Jag frestade litet i en 90-graderssväng närdet precis börjat regna. Bakhjulen stack iväg direktdifferentialbroms till trots. Det blev inte helt överraskandeen bredsladd värdig en isbanekörning. Dessbättrevar den lätt att parera.

Tji bågar

Säkerhetsmässigt har bilen dubbla krockkuddarmen saknar störtbågar. Det borde den ha.

MR2 har samma motor som Celica, en maskin på 1,8 litermed variabla ventiltider. I den lätta bilen ger den mycketgoda prestanda med anmärkningen att bottendraget kännsnågot tunt. Men upp i varvtalet ger den mycket gott bett.

Ljudet från motorn hade gärna kunnat få varalitet "mulligare".

Vägljudet är annars i högsta laget. Redan i70 knyck krävs ökad volym på radion och i motorvägsfartmåste man kräma på ordentligt för att höra.

MR2 är väl inte direkt en Porsche Boxter. Men visstkan man låstas. Och priset är mycket behagligare, inteså mycket mer än hälften.
Annons
Annons
Annons