Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lyckan är en liten geting

+
Läs senare
/
  • Form, retrostil och vurpollon. Skoterkulturen förenar människor som gillar alltifrån design och teknik till musik och kläder. För vissa har subkulturen blivit en livsstil.Foto: Robert Lagerström
  • Färgglad rad. Flera Lambretta Luna syntes i mängden, en formfulländad maskin som började produceras i slutet av 60-talet.Bildtext 5-6: Namnet Vespa kommer ifrån det latinska ordet för geting.

Liten, lätt och enkel att köra. Skotern är smidig. – Men jag har den mest för att den är så snygg. Gillar designen och den urbana känslan, säger Andreas Björklund. En av många som hyllar klassiska kultfordon som Vespa och Lambretta.

En efter en kommer de knattrande. Körs upp på trottoaren och bildar en färgexplosion i rött, grönt, blått och brandgult. Förarna drar av sig sina hjälmar och står snart och småpratar i klungor.

– En skoter är så himla snygg. Och praktisk. Dessutom samlar kulturen många trevliga människor och man kommer lätt in i gemenskapen, tycker Carl Welin, en entusiast som själv äger fem gamla exemplar.

– Man blir lite av en samlare. Varje skoter har sin personlighet och det är svårt att göra sig av med någon av dem. Min favorit är en grön Lambretta LI 150 S2.

Vi befinner oss på en skoterträff i Göteborg. På den kända gatan Avenyn står de alla uppradade, dagens kultobjekt, som sedan 50-talet har förenat folk med smak för form och teknik.

Men som en viktig del av 60-talets modskultur förknippas fordonet även med musik, kläder och design. Att köra skoter har utvecklats till en subkultur som för vissa har blivit en hel livsstil.

– Det är ett billigt intresse. En ljuddämpare till en Harley-Davidson kostar lika mycket som en skoter i bra skick, konstaterar Andreas Björklund som innehar vandringspokalen ”Göteborgs snyggaste scooter” för sin Lambretta Silver Special från 1965.

Efter en stunds småprat är det dags att åka en sväng. Därefter blir det musikbingo och tävling om snyggaste ekipage. Senare på kvällen öppnas baren på Göteborgs scootergarage varefter det vankas klubb och tidstypisk musik natten lång.

Det knattrar och osar när närmare 50 italienska motorer vaknar till liv och förvandlar gatan till ett hav av krom och bulliga former. På en del av förarna syns parkas, modsmärken och vurpollon, de för entusiasterna så klassiska hjälmarna.

Karavanen rullar långsamt iväg och får förbipasserande att nyfiket stanna, peka och titta.

Robert Lagerström/TT Spektra

feature@ttspektra.se

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons