Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Mannen mer mytisk än bilen

+
Läs senare
/
  • John DeLoreans liv innehöll allt från geniala uppfinningar till FBI-anklagelser om narkotikasmuggling.
  • Det finns ett 60-tal DeLorean DMC-12 i Sverige, de flesta ägare är med i Svenska DeLorean-sällskapet. Här en amerikanskägd bil.
  • Alejandro de Tomaso bredvid en Maserati 430 i slutet av 1980-talet.
  • DeLoreans DMC-12 är kanske allra mest känd för sin medverkan i Tillbaka till framtiden-filmerna från 1980-talet.
  • Ganska långt från den hästrygg som Ettore Bugatti inspekterade biltillverkningen ifrån.

Bilvärlden var en gång full av färgstarka karaktärer som gav namn åt bilmärkena. Där fanns visserligen ingen som hette Volvo eller Saab, men väl Renault, Citroën, De Tomaso, Bugatti och framför allt, DeLorean.

Det klagas på att dagens bilar saknar karaktär och identitet. De ser alldeles för lika ut. Annat var det förr, både med bilarna och deras skapare.

Det sägs till exempel att Ettore Bugatti kollade bilproduktionen från hästryggen i början av 1900-talet. Som en gammaldags feodalherre hade han både sitt hem och sin fabrik på ägorna i franska Alsace.

Från en bakgrund med hästar kom även Alejandro De Tomaso. Han byggde visserligen sina bilar i italienska Modena, men han kom från en mycket inflytelserik godsägarsläkt i Argentina. De Tomaso var en rik ung racerförare som ville bygga sportbilar, och då passade så klart Italien bättre än hemlandet. Det gick bra för honom och hans bilföretag, där så småningom även Maserati och Moto Guzzi ingick.

Andra gick det sämre för. Ingenjör André Citroën höll på att gå i konkurs av alla kostnader för att starta produktionen av Traction Avant på 1930-talet. Det blev så illa att han dog av stressen. Traction Avant blev däremot en storsäljare.

Louis Renault byggde sin första bil i familjens trädgård i Paris på 1890-talet. Hans företag blomstrade, men själv dog han i fängelse efter andra världskriget, misstänkt för att samarbete med nazisterna.

Men frågan är om något livsöde fascinerar som John Zachary DeLoreans? Man förstår varför några rader om DeLorean i Håkan Matsons bok ”Kultbilar” lyder: ”Var han ett tekniskt geni och en visionär – eller en lömsk bedragare och kokainlangare? Det är inte omöjligt att svaret är att han var alltsammans, på en och samma gång.”

I dag är den läckra, men misslyckade, DeLorean DMC-12 kultförklarad mest för sin roll i ”Tillbaka till framtiden”-filmerna. Det var i en DMC-12 Marty McFly reste i tiden. Bilens främsta kännetecken, var dörrarna som fälls uppåt så att de liknar ett par måsvingar när man öppnar dem.

John DeLorean var utan tvekan ett geni. Han kom från en fattig invandrarbakgrund, men gjorde kometkarriär som ingenjör på General Motors med massor av uppfinningar, tekniska förbättringar och smarta designlösningar. Ja, han låg bakom så många nymodigheter att han själv hävdade att det inte fanns en bil i världen som inte innehöll något som han hittat på. Bland bilmodeller är han mest känd för att ha skapat Pontiac GTO och Pontiac Firebird.

1969, bara 44 år gammal, blev han chef för Chevrolet, som då var GM:s största märke och världens fjärde största bilmärke med en försäljning på ungefär 2,5 miljoner bilar om året.

Men 1973, på toppen av sin karriär, sa han upp sig för att satsa på att utveckla bilar i eget namn. Han lyckades övertala kändisar som Sammy Davis Jr att satsa miljoner i projektet. Han lockade brittiska regeringen att investera hundratals miljoner i utveckling och produktion av bilen, som skulle ske på Nordirland där arbetslösheten var hög.

För att utveckla bilen anställde DeLorean Colin Chapman, mannen som skapade Lotus och på många sätt förändrade hela F1-cirkusen. Bilen som togs fram på bara 24 månader kom dock att lida av stora tekniska problem. Produktionen startade 1981, men stängde redan i slutet av 1982 efter bara 9 000 bilar .

Så grep FBI DeLorean misstänkt för att smuggla stora mängder kokain. Enligt FBI gjorde han det för att finansiera bilproduktionen, men i rättegången friades DeLorean eftersom FBI hade använt otillåtna metoder för att provocera fram brottet.

1999 begärde sig DeLorean i personlig konkurs. Han dog i mars 2005. På hans gravsten i Troy, Michigan, finns en bild på DMC-12 med uppfällda måsvingar ingraverad.

Thomas Arnroth/TT Spektra
thomas.arnroth@ttspektra.se

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons