Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Med 80 motorer och stjärtmassage åker man fint

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Stor bil, stora hjul. Provbilen har 19-tumshjul, vilket är extrautrustning. Fronten är klassisk BMW, men bakdelen? Absolut inte snygg i mina ögon.

En drömbil för många, ouppnåelig för de flesta. Så mycket mer komfortabelt än så här är det svårt att färdas på vägarna. BMW:s nya 7-serie har det mesta även en mycket bortskämd bilfreak kan begära. Ändå finns det mycket mer att beställa till för köpare med tillräckligt stor plånbok.

GD har provkört "lilla" 735 med V8-maskin på 3,6 liter. Inte 3,5 som beteckningen antyder. Modellen har ett grundpris precis över 700 000 kronor. Med extrautrustning som navigator, teve, parkeringskontroll, specialfälgar, framstolar med sju fläktar för svalka och massage för rumpan och diverse andra optioner stiger priset rejält. Provbilens prislapp är 863 400 kronor.

Nya 7-serien ser förstås ganska stor ut, är större i verkligheten men långt ifrån någon klumpeduns. Bilen är mjukt formgiven utan tillstymmelse till kilform. Elegant och snygg framifrån och från sidan. Men baken har jag svårt för. Litet styggt känns bilen rumphuggen med en ryggsäck ditsatt i efterhand.
Utrymmet för fyra personer är kungligt. Man åker lika bra bak som fram. Framstolarna i lyxutförande med elmotorer för allt, inklusive stjärtmassage, ändring av sitslängden och justering av huvudskydden. Baksätet är inte mycket sämre. Man sitter som i mysfåtöljen hemma. Fåtöljerna bak har elvärme och elektrisk huvudskydddsjustering. Plus makeupspegel i taket, brett mittarmstöd och mugghållare.
Bagageutrymmet imponerar mindre. Fyra golfbagar ska få plats med lätthet. Jag vågar inte garantera påståendet. Men det stämmer nog. Automatisk öppning/stängning av bakluckan kostar extra. Tryck på fjärrknappen, simsalabim så åker luckan i höjden. Dörrarna däremot måste öppnas och stängas för hand. Dock finns finesser där också. Dra till litet lätt och en elmotor stänger sista biten. Dessutom finns dörrstoppar som håller dörrarna i läge oavsett i vilken vinkel och lutning man öppnar dem. Bra när det är trångt.

Av det här förstår ni att nya BMW är en teknikspäckad bil. Det mesta görs med elektronik och el-motorer. Det finns cirka 80 motorer i nya 7-serien. Härligt så länge alla fungerar men kanske inte lika trevligt om ett antal år för andra och tredjehandsägaren.
Förarplatsen är oerhört förarvänlig, fattas bara. Trots alla finesser är utbudet av knappar och reglage måttligt. Viktiga funktioner sköts med knappar i och runt ratten. Ett runt vred mellan sätena döljer desto mer. Genom att vrida vredet och trycka det i olika riktningar kan man styra så där 700 funktioner! Systemet kallas iDrive. Ungdomar uppväxta med datorer lär sig snabbt, en medelålders man som jag behöver längre tid. Men visst är systemet användarvänligt när man väl börjat fatta uppbyggnaden och hitta i menyerna.
En gång hängde sig navigeringssystemet under vägvisning. Kartbilen var fryst i flera mil. Först när jag stoppat motorn och startade igen gick systemet igång. Som när datorn bombar och kräver omstart.

Den nya motorn jobbar enormt tyst men svarar kraftfullt med ett morr när man trycker gasen i botten. Gasspjället är borta, effektuttaget styrs i stället med att ventilernas lyfthöjd ändras. Motorn har som tidigare hos BMW variabla ventiltider både på insugs- och avgassidan. Lägg därtill steglös justering av insugsrörens längd beroende på belastning. Bilen väger nära två ton men motorns vrid räcker mer än väl. Och deklarationen är 10,7 liter per 100 km. Bra i den storleksklassen. Fast det blev 13,5 för mig.
Den sexväxlade automatlådan jobbar nästan omärkligt. Förare som vill köra mer aktivt kan växla manuellt med knappar på ratten. Nedväxling sker med tumtryckning och uppväxling med lätt långfingertryck på rattkransens frånsida.
Bilen saknar konventionell parkeringsbroms. Genom ett lätt tryck på den minimala växelväljaren till höger om ratten spärras hjulen hydrauliskt. Den som vill slippa knapptryckningen kan med iDrive-vredet få p-bromsen att aktiveras så fort bilen stoppar. Den släpper automatiskt vid gaspådrag.
Något negativt utöver priset? Ja, det ska väl vara blinkerspaken då. Den går tillbaka med automatik först vid kraftiga hjulvridningar. Klart irriterande.
Säljmålet för nya 7-serien i år i Sverige är 250 bilar. PR-chefen Nils Simonsson tror att man inte riktigt når fram.
"Men det beror nog mer på konjunkturläget än att folk inte gillar bilen", säger han. Det förefaller som ett rimligt antagande.

OLLE HILDINGSON
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons