Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Mycket familjebuss för pengarna

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Prispressare. Hundai Trajet har ett pris som gör den extra intressant vid jämförelse med andra familjebussar.

Marknaden för sex- och sjusitsiga familjebussar har expanderat kraftigt de senaste åren. En av de mer prisvärda är Hyundai Trajet som kom i våras, numera också med V6-motor. Det är den versionen GD har provat och gillat. Trajet V6 påminner mycket om Chrysler Voyager. Visserligen kommer snart en ny Voyager, men ändå.

Trajet har det mesta även prylnissar kanönska sig som standard inklusive dubbel luftkkonditioneringoch läderklädsel. Priset är 249 000 kronor, i sanningkonkurrenskraftigt. Det jag kan sakna är antislir- och sladdkontrollsystem.

Och en rad små med ändå detaljer som harbetydelse för känslan av bilen som helhet.

Ett exempel är innerbelysningen med en ynka lampa vidvindrutan. Det räcker inte i en så stor bil. Fyra läslamporvid ytterplatserna bak är inte kompensation. Och make up-spegelbara på höger solskydd, utan belysning och med sladdrigtplastlock, ger allt annat än lyxkänsla.

Det finns gott om platser för småsaker men Hyundaihar fortfarande inte fattat vikten av halkskyddande och ljuddämpandemattor i fack och lådor. Ett undantag är glasögonfacketi taket. Gummiband ovanför dörrfickorna är ocksåett plus.

Men snälla, en bil som säljs i Sverige ska ha strålkastarrengöring.Det saknar Trajet.

Behaglig resa

Annars bjuds en behaglig resa i Trajet. Det gällerupp till sex passagerare, även vuxna i de två bakerstaplatserna.

I Trajet klättrar man in. Bra för runtomsikten förföraren men trevligt också för medresenärer.Rejäla nackskydd på samtliga platser stjäl tyvärrmycket bakåtsikt. Det vore smartare med skydd som som kanskjutas ner i ryggstödet när stolarna inte nyttjas.

Ryggstöden går å andra sidan att fällafram. Fällda fungerar stolarna som fikabord.

Trajet har oväntat stort bagagerum. Det kan lättökas ut, dels genom att ryggstöden fälls, delsgenom att hela paketet tippas framåt. Nästa åtgärdär att lyfta ut en eller kanske alla fem stolarna, en lättuppgift. Då blir lastvolymen hela 2,3 kubikmeter.

Framstolarna går inte att lyfta bort, däremot gårde att vrida bakåt om man vill ha ett möte ögamot öga med passagerarna. Dock ska sägas att det ärett rikigt micklande att få förarstolen runt. Rattensitter ju i vägen.

Dolt reglage

Förarplatsen är typisk japansk, förlåtkoreansk. Mätarna är tydliga och reglagen sitter medett undantag bra till. Bakrutans torkare behövs ofta mendessvärre döljer ratten reglaget. En annan miss är12-voltsuttaget som gömts nere vid golvet långt ini ett förvaringsfack.

Förarstolen är utmärkt bekväm. Plus föratt nackskyddet även går att justera framåt/bakåt.Automatlådan, som jobbar föredömligt mjukt, styrsmed rattväxel. Det ger ren golvyta mellan framstolarna. Tyvärrär reglaget inte distinkt. Lägesindikatorn påinstrumenttavlan är viktig.

Trajet är komfortabelt mjuk. Det kan möjligen sägaspåverka bilen negativt för den som vill köra litetsportigt. Men å andra sidan, vem vill köra en sånhär bil/buss sportigt. Inte jag i alla fall.

V6-motorn har oväntat bra bett och temperament pålåga och måttliga varvtal.

Med gasen kvar i botten blir resultatet mindre positivt. Högavarv leder till intensivt motormorr utan motsvarande extra skjutsframåt.

Tyvärr får man som alltid betala för en relativtstor motor. Bränsledeklarationen höll inte förmig. Den är på 1,14 liter milen. Jag gjorde av medytterligare en deciliter. Trajet finns också med fyrcylindrigmotor till ett utgångspris på 175 000 kronor.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons