Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Mycket stoftrenad kraft

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Elegant. Peugeot 607 är både stor och elegant och har massvis med utrustning till konkurrenskraftigt pris.

Peugeot 607 är en elegant storbil som bjuder massvis med lyx och flärd till ett konkurrenskraftigt pris. Bilen är ingen storsäljare men såldes ändå i runt 700 exemplar i Sverige under förra året. Därmed hamnade den på samma nivå som till exempel Mercedes A-klass och Chrysler PT Cruiser.

607 blev premiärmodell för med världensförsta dieselmotor med partikelfilter.
 
Senare års dieselmotorer har blivit allt effektivareoch renare, utom på en punkt. Partikelutsläppen harblivit värre i den meningen att de blir allt mindre ju effektivaremotorerna görs. Peugeots filter som oskadliggör störredelen av partiklarna. Nivån ligger i paritet med den hosbensinmotorer.
 
HDI-motorns partikelfilter renar sig självnär det börjar bli mättat. Sen bränns de uppmed automatik.
 
Det som möjligen kan vara haken med Peugeotslösning är att det krävs en vätska såatt förbränningen kan starta vid tillräckligt lågtemperatur, cirka 550 grader. Ägaren behöver aldrigfylla på femliterstanken. Det görs på verkstadvid 8000-milaservicen. Då byts också filtret ut.
 
Filtret kan återanvändas efter tvättningi vatten. Problemet är att de partiklarna måste tasom hand. Det görs till en början i Frankrike.
 
Bilägaren betalar inte för filtret menväl för verkstadsjobbet och ny "tändvätska".Merkostnaden en gång per 8000 mil är enligt generalagentenK W Bruun cirka 1500 kronor.
 
Det priset är en mindre påverkad miljöalla gånger värd! Det är nu hög tid att svenskamyndigheter slutar straffbeskatta moderna dieselmotorer. Eftersomde är mer bränsleeffektiva än bensinmotorer måsteman utgå ifrån att dieselmaskinerna totalt sett påverkarmiljön mindre nu när problemet med stoftutsläppentill stor del är borta.
 
Motorutvecklingen går dessutom vidare. Volvosnya dieselmaskin har visat sig ha låga partikelutsläpp- utan partikelfälla. Och en sådan är pågång sa man vid introduktionen förra året. Detlär förstås gälla fler biltillverkare.
 
Åter till motorn och körbarheten. Peugeotsmaskin har mycket högt vridmoment. Men som vanligt hos motortypenkänns den död på riktigt låga varv. HDI-motornslamrat påtagligt på tomgång och vibrerar ocksåen hel del, särskilt utifrån.
 
Under körning uppför den sig exemplarisktoch fungerar alldeles utmärkt i kombination med den fyrstegadeautomatlåda som fanns i bilen. Lådan har vinter- ochsommarläge och går dessutom att växla manuelltgenom sidoförflyttning av spaken. En finess som jag fannhelt meningslös på den här bilen.
 
Trots bilens storlek och tyngd blir bränsleräkningenovanligt måttlig. Bilens deklaration är 6,8 liter per100 km. Jag klarade den siffran på pricken under en relativtsnabb långresa i vinterkyla. Förbrukningen ökadetill knappt åtta liter när en stor andel småkörningari stan inkluderades. Bränslekontot blir alltså lågt.Kan behövas med en skatt på närmare 7 000 kronor.
 
607 är bakhjulsdriven, något som intekändes det minsta negativt ens på lömska vintervägar.Det är bara att trycka på gasen och styra. Förklaringenär ett alldeles utmärkt fungerande elektroniskt stabilitetsprogram,ESP. Jag lyckades inte lura bilen till sladd trots ganska grovaprovokationer.
 
Fyra personer åker kungligt mjukt med generöstutrymme. Också bagaget har gott om plats men är opraktisktmed hög tröskel och smal öppning.
 
Bilen har massor med utrustning. Komfortpaketetför 9 900 kronor ger väldigt mycket, bland annat ytterspeglarsom viker in sig vid låsning, regnsensor, elektrisk solgardinoch förarstol med två minnen för inställningar.
 
Bilen har tyvärr dåligt ljus - och detgår åt enorma mängder spolarvätska påslaskig väg. Vid en långkörning fick jag fyllamånga liter två gånger samma dag!
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons