Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nissan uppfann ägget igen

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Nytt på äggfronten. Nissan Almera Tino har äggformer som ligger väldigt nära originalet Renault Mégane/Scénic men är något rymligare.

En kopia av den praktiska familjebil som inte bara skapade en ny trend utan som bjöd på något helt nytt. Jag syftar på äggformade Renault Mégane (numera Scénic).

Japanska Nissan dröjde fem år medsin efterföljare och hade kanske kunnat utveckla konceptetytterligare. På många punkter har man helt enkeltplankat Scénic. Det kan förstås ocksåbero på att Renaults lösningar är så braatt de är svåra att göra bättre. Kopian blevdock riktigt bra och är dessutom litet rymligare änoriginalet.

De flesta av Scénics finesser finns där. Möjlighetatt placera mittstolen bak längre fram än övrigaför att slippa trängsel i axelhöjd och hemligalådor i golvet finns i båda bilarna. Almera har tilloch med formpassade korgar i två dolda fack i bagageutrymmet.

Rejäl höjd

En av finesserna med den här typen av bilarär att höjden är rejält tilltagen . Det ledertill hög sittställning, man kliver upp i bilen iställetför att krypa ner i den. Almera Tino är bra pånästan alla fronter inklusive utmärkt runtomsikt. Äveni regn och slask, torkarna sveper praktiskt taget hela vindrutan.Men ytterspeglarna är onödigt små.

Flexibla stolar

Åkande fram sitter utmärkt, men stolarnaär i mitt tycke i mjukaste laget. Ryggstödets inställningär lätt att justera. Ratten är vippbar. Instrumenteringenär koncentrerad och fungerar väl.

De tre separata stolarna bak ger stora möjligheter tillatt variera inredningen efter behov. Det är gott om benutrymmemen takhöjden på ytterplatserna är i snålastelaget. Om man nu inte väljer att plocka bort mittsätet.Då kan ytterstolarna flyttas inåt. Det lär finnas24 olika sätt att kombinera stolarna. Alla säten hartrepunktsbälten.

Bagageutrymmet är helt OK även med stolarna påplats. Med dem borta ökar volymen till närmare tvåkubikmeter... Lasttröskeln är hög. Bagagenätmed en hel rad möjliga fästpunkter finns.

Jag kan tänka mig att barn uppskattar Tino. Det finnstill exempel uppfällbara bord på framstolarnas ryggstöd(gäller inte instegsversionen). Tolvvoltsuttag för elektronikprylarfinns förstås också, liksom lådor i golvetför leksaker. Utsikten framåt även för småpersoner är bättre än i de flesta bilar.

Ljust i kupén

Färgsättningen i kupén är genomgåendeljus och trivsam. Priset är irriterande reflexer i vindrutani många ljusförhållanden.

Fack och förvaringsboxar har hårda och hala ytor,trist och opraktiskt. Det enda inklädda och halkskyddadeutrymmet jag upptäckte var glasögonfacket i taket.

Tino är lättkörd och uppför sig anständigtpå vägen men bjuder ingen körglädje att talaom. Därtill är fjädring och dämpning alldelesför komfortinriktade. Vändcirkel på måttliga10,6 meter gör bilen lätt att hantera också därdet är trångt.

Motorn på 1,8 liter gör ett bra arbete och kännshyggligt pigg, i alla fall så länge som bilen inteär nedlastad. Tino finns också med en tvålitersmaskinsamt i en dieselversion.

Tino har fyra krockkuddar men inte sidogardiner. Framsätenahar aktiva nackskydd av den typ Saab skapade. De låsningsfriabromsarna är kompletterade med panikbromsassistans.

Det ska bli intressant att se vad Tino kan göra i konkurrensmed Opel Zafira, Mitsubishi Space Star, Mazda Premacy och CitroenPicasso. Förebilden från Renault inte att förglömma.Renault äger sedan två en tredjedel av Nissan men Tino,som tillverkas i Spanien, togs fram före fusionen.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons