Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ny diesel ­lyfter Suzuki

+
Läs senare
/
  • Nyckellöst system är standard på Exclusivemodellerna.
  • Interiören i SX4 har fått en förändring i mittpanelen, där displayen för ventilation och AC flyttats längre ner och knapparna i ratten har fått ­belysning.
  • Centralinstrumentet har fått en ny design med fyra runda mätare i nya Suzuki SX4.
  • Suzuki SX4 har fått en facelift efter fyra år, men det är svårt att se någon skillnad utvändigt på bilen. Den riktigt skarpögde kan dock se att grillen fram är lite annorlunda.

Suzuki har gjort en facelift på sin lilla fyrhjulsdrivna SX4. Det är nästan en osynlig förändring till det yttre, men motoriseringen är ny – en 2-liters direktinsprutad diesel. Ljudnivån i bilen är fortfarande ett minus.

Det är fyra år sedan Suzuki kom med sin lilla fyrhjulsdrivna bil. Traditionen för fyrhjulsdrift är lång hos Suzuki och den nya bilen SX4 gjorde ingen besviken när den kom. Den byggs i Suzukis fabrik i Ungern, men görs också i en Fiatversion som kallas Sedici.

En av de stora nyheterna med den ansiktslyftna SX4 är just en dieselmotor från Fiat – en direktinsprutad 2-liters fyrcylindrig motor på 135 hästar.

Motorn är väldigt pigg och ger den lilla bilen nästan ett racingtemperament. Det är ett otroligt klipp i accelerationen. Vid långkörning kan den dock sträcka ut i lågvarv på sjätte växeln och spara soppa.

Jag blev mycket förtjust i den nya dieseln – även om kanske inte chassiet matchar det intensiva temperamentet.

SX4 är i grunden framhjulsdriven men kan förses med fyrhjulsdrift. Personligen trycker jag att bilens stora förtjänst är fyrhjulsdriften som är mycket enkel i sin funktion. Dessutom är det 19 centimeters frigång under bilen vilket kompletterar fyrhjulsdriftens tanke.

Bilen är ingen terrängmaskin, men den tar sig fram fint på oplogade vägar. Och drivningen sköts med en knapp på mittunneln. Tre lägen finns: tvåhjulsdrift, automatisk fyrhjulsdrift och låst fyrhjulsdrift. Det senare läget låser drivningen till alla fyra hjulen, men kopplas ur om farten överstiger 60 kilometer i timmen. Då blir den automatiskt fyrhjulsdriven, där bakhjulen griper in om framhjulen mister sitt fäste. Systemet fungerar utmärkt och det är en elektronisk koppling vid bakaxeln som sköter det hela.

Interiört har det heller inte blivit så stora förändringar på nya SX4. Displayen på mittpanelen har flyttats ner och känns nu modernare i sin form. Där visas temperatur, förbrukning och luftfördelningens läge på AC:n. Men jag saknar fortfarande farthållare, som inte ens kan väljas som tillval och så är ratten bara ställbar i höjdled. Däremot uppskattar jag bilens rymd där fem vuxna lätt får plats.

Bagageutrymmet är inte direkt överdimensionerat, men med fällda ryggstöd bak ryms ganska mycket. Vad jag mest irriteras över är att ljudnivån fortfarande är ganska hög i SX4:an. Det har gjorts extra isolering, säger man hos Suzuki, men det räcker inte. Så en bättring här står överst på min önskelista på en för övrigt smart liten fyrhjulsdriven bil. Sedan blir ju priset högt med diesel.

Per-Olof Lönnroth/TT Spektra

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons