Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Nya Almera - en lagombil

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Litet fräckare. Nya Nissan Almera har litet mer distinkt framparti än föregångaren och känns igen på �ankstjärten� som avslutar taket. Tyvärr påverkar taklinjen inte luftströmmarna baktill. Almera är en riktig lortgris.

Japanska bilar blir allt mer Europaanpassade. Det gäller i hög grad nya Nissan Almera, en av de många bilarna i Golfklassen.

Nya Almera är inte bara ritad och konstrueradei Europa. Den byggs också inom EU, i Sunderland i Storbritannien.Där tillverkas tidigare Nissanmodellerna Micra och Primera.Fyradörrarsversionen av Almera är dock ritad i Japanoch ska också tillverkas där. Den femdörrars halvkombijag stiftat närmare bekantskap med är dock fortfarandejapansk i sitt ursprung. Och det är inte negativt menat.
 
Almera är en på många sättlagom bil. Den sticker inte ut på något sättvare sig i utseende eller vad gäller nya innovationer. Vissthar den en del saker som ännu inte finns i alla bilar, tillexempel aktiva nackskydd fram efter samma princip som kom försti Saab. Det innebär att nackskydden flyttas framåt/uppåtför att möta huvudet när det kastas tillbaka ien kollision.
 
För övrigt har den en teknisk nivåpå medelnivå. Men Almera är heller inte direktdålig på någon punkt. Det närmaste äri så fall baksätet.
 
Utrymmet i axelbredd verkar mer avpassat försmåväxta asiater. Tre får pressas in med skohorn.Och benutrymmet är knappt om de åkande fram kräveratt få sitta bekvämt.
 
Huvudutrymmet däremot får med berömgodkänt. Barn bör trivas bra bak och de har dessutomett eget 12-voltsuttag för sina spel.
 
Komfortabel
 
Almeras konstruktörer har jobbat rejältmed att göra bilen komfortabel åk- och ljudmässigt.Det innefattar tämligen mjukt stoppade säten, i mjukastelaget faktiskt för min smak. Men som helhet har man lyckatsbra.
 
Bilen är väl inte direkt underhållandeatt köra men uppför sig bra i alla situationer därjag upplevt den.
 
Styrningen är lätt och distinkt, växellådanär så lättarbetad att växlarna glider i nästanomärkligt. Rent av för lätt enligt min smak. Funktionenär dock helt klanderfri.
 
Motorn på 1,8 liter jobbar diskret och ärså vibrationsfri att den skulle kunna ha balansaxlar. Dethar den dock inte. Variabla tider på insugsventilerna bidrartill god ork på låga varv och i mellanregistret. Omkörningsresursernaär riktigt goda. Motorn kvalar in i miljöklass 1. Bränsledeklarationenpå 7,5 liter per 100 km höll inte alls streck i vintrigatemperaturer. Bilen drog ganska precis nio liter. I sanningensnamn ingick ganska många kallstarter och småkörningarunder provperioden.
 
Dolda knappar
 
Förarplatsen är typiskt japansk,riktigt bra alltså med tydliga mätare men med någrareglage litet galet placerade. Dit hör strålkastarspolningensamt knapparna för stolsvärmen.
 
Inredningen i provbilen var så grå somnästan bara japanska bilar kan vara. Men jag vet att Almeraockså finns i glada interiörfärger. I alla fallvar det färggrannt värre i de bilar jag körde närmodellen visades upp första gången för snart ettår sedan. Det är en sådan interiör som visashär intill.
 
Smarta detaljer
 
Almera har gott om småfack förprylar och så ovanliga finesser som hållare förparaply samt eget bältesband för lilla väskan (!)finns på framsidan av sittdynan i baksätet. Lastrummethar lastnät på båda sidor. Näten kan kopplasihop för att hålla större bagage på plats.
 
Nya Almera har en lustig ankstjärt som avslutningpå taket. Min fundering om det möjligen innebäratt akterpartiet därmed blir mindre smutssamlande visadesig helt fel. Nya Almera är en riktig lortgris. Bakrutanblir nerkladdad på nolltid så fort det är minstalilla fukt på vägen.
 
Almera är den första Nissan med tolvåriggaranti mot genomrostning.
 
Säkerhetsmässigt verkar bilen hållagod standard med låsningsfria bromsar, fyra krockkuddaroch aktiva nackskydd av samma typ som Saab och Opel redan har.
 
Och priset bidrar till att göra nya Almeraintressant i den stenhårda Golfklassen.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons