Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Nya Corsa ljus i klassen

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Har vuxit. Opel Corsa av tredje generationen liknar i det mesta föregångaren men har växt både på längd och bredd.

Efter sju år byter Opel Corsa kostym. Och innehåll. Resultatet blir riktigt lyckat. Världens mesta småbil har blivit så mycket bättre att den även hos oss bör kunna ge VW Polo, Toyota Yaris och övriga konkurrenter en match.

Tredje generationen av Corsa liknar föregångarnaganska mycket men är klart rymligare. Bilen har växtåtta centimeter på längden och fyra påbredden.

Att den är en småbil märks mest i bagageutrymmet.Utrymmet i baksätet kan vid en anblick utifrån ocksåverka tämligen trångt. Faktum är att det ärrymligare än man kan ana. Tre personer åkte tjugo milbak och gav resan gott betyg. I sanningens namn var passagerareni mitten en 9-åring, men ändå. I ett avseendeslår Corsa många stora bilar. Det gäller dengenerösa takhöjden både fram och bak.

Jag körde tredörrarsmodellen, en variant jag aldrigskulle välja för egen hand. Det är för krångligt,inte minst när den breda dörren ska öppnas påtrånga p-platser. I- och ursteg i baksätet ärfaktiskt lättare än det brukar vara i bilar med tredörrar.

Bagageutrymmet gör ingen långresenär glad.Men om bara barn åker bak, eller om det är en vuxensom accepterar att sitta väldigt rakt med ryggen finns litetvolym att tjäna. Ryggstödet går nämligenatt vinkla och låsa i nära nog upprätt läge.Ryggstödet kan också fällas fram helt i en ellertvå delar, 1/3 och 2/3.

Välordnat

Då tar vi framsätet. Två vuxna sitteralldeles utmärkt i behagliga stolar. Förarplatsen ärtypiskt Opel, välordnad och överskådlig. Opelshögt placerade mittdisplay med radiofrekvens, klocka ochyttertemperatur är perfekt. Ratten är ställbaroch innehåller även radioreglage.

Provbilen hade motorn på 1,2 liter och 75 hästar,troligen den som blir vanligast. Det finns också en mindreoch två större. Förutom en maskin på 1,4liter och 90 hästar finns toppmodellen 1,8 liter och 125hästar. Plus två dieslar.

75-hästaren gör ett bra arbete till rimlig förbrukning.Deklarationen på 6,2 liter per tio mil höll inte riktigtmåttet, men nästan.

I stan och när man åker ensam räcker effektentill. Med full bil på stora vägar känns den aningenseg. Det gäller att köra om med god framförhållning.Ljudnivån är hyggligt tyst även i 110.

Körmässigt i stan är Corsa alldeles utmärkt,dels för sina nätta mått, dels för den effektivaelektriska styrservon.

Bilen är mjukt fjädrad. Vid full last upplever jagCorsan i mjukaste laget, inte svampig men åt det hållet.

Opel har jobbat på säkerheten och nya Corsa tillhörnog de bästa bland småbilarna. Än finns dock ingaoberoende krocktest att tillgå.

Kostar extra

Tyvärr måste Corsaägare betala extraför högsta möjliga säkerhet. Sidokrockkuddarkostar 2 900 kronor extra. Den som vill ha "smarta krockkuddar"med tvåstegsutlösning får betala ytterligare1 900 kronor. Låsningsfria bromsar är standard liksom"aktiva" nackskydd hämtade från Saab.

Utgångspriset för Corsa är inte avskräckande.Men det skjuter lätt i höjden. Ett komfortpaket för5 900 kronor är mer eller mindre nödvändigt eftersomman annars blir utan stolsvärme. I en bil som säljsi Sverige!

Dessutom kostar strålkastarspolare 2 000 kronor extra.Och då krävs också mindre nödvändigadimljus för 2 200 kronor. Det kostar alltså 4 200 kronorför möjligheten att rengöra strålkastarnaunder körning!

I mina ögon hade varit smartare att ha lyktspolning somstandard istället el-inställning av ytterspeglarna.Visserligen är el-inställningen kombinerad med uppvärmning,men ändå. Den som köper en femdörrars Corsamed 1,4 litersmotorn och "full" säkerhet samt AC, metallicklackoch lättmetallfälgar hamnar en god bit över 140000 spänn. Det är mycket för en liten bil.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons