Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Mondeo höjer humöret

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Formskön. Nya Ford Mondeo tog lång tid på sig men det var det värt. Fronten är tydlig Ford men i övrigt har den lånat former från flera konkurrenter.

Det tog lång tid för Ford att få fram en ersättare till tämligen ålderstigna Mondeo. När den väl kom visade det sig att modellen växt i dubbel bemärkelse. Invändigt är den nu i stort sett lika rymlig som gamla storbilen Scorpio.

Annons
Välformad är, tycker jag, ett passandeepitet om formerna. Dock långt ifrån lika utstickandesom mindre Focus. Många uppskattar säkert Mondeos ganskadiskreta framtoning. Fronten är garanterat Ford men sen serman stora likheter med konkurrenter både ut- och invändigt.Aktern skulle mycket väl kunna vara från Mercedes,huven från Volvo och karossens mittparti liksom instrumentpanelenhar klara drag av VW Passat.
 
Mondeo gör en glad på något sätt.Man behöver bara se bilen och sätta sig i den föratt humöret ska få en positiv knuff. Jag brukar klagapå bilar där interiören bara är olika grånyanser. Här är den svart på panelen och i övrigtgrått. Men ändå känns det inte trist. Förklaringenligger nog i materialval och detaljer.
 
Stor vändradie
 
Bilen är rejält välväxtinvändigt och har ett synnerligen kompetent uppträdandepå vägen. Exakt styrning med variabel utväxlingoch fast men ändå behagligt avstämd fjädring/dämpningsamverkar. Bilen är härlig både i monotona långkörningaroch när det börjar bli riktigt kurvigt på småvägar.
 
Mondeo är egentligen bara trist att köravid ett tillfälle, vid fickparkeringar. Vändradien ärnämligen irriterande stor.
 
Det är lätt att finna bra körställning,ratten är ställbar i alla ledder och höjdjusteringenpå förarstolen är elektrisk. Sätena med elektriskhöjning/sänkning är relativt fasta och fungerarväl även i långa resor. Baksätet ären höjdare med "avspänd fåtöljlutning" påryggstödet. Två personer har furstligt utrymme bådeför ben och huvud. Även med tre personer är axelbreddenacceptabel.
 
Förarplatsen är väl formgiven medreglagen där man vill finna dem. Den ovala vita klockan ären elegant, stilbrytande detalj. Jag hade litet svårt attkomma överens med handhavandet av klimatanläggningennär det började bildas imma på sidorutorna i alltsnöandet. Däremot lärde jag mig för förstagången att verkligen uppskatta Fords specialitet med värmetrådari vindrutan.
 
Bagageutrymmet är också det rymligt mensamtidigt sedanmodellens akilleshäl. Tröskeln ärhög samtidigt som öppningen är låg. Att sträckasig in efter en pryl som hamnat längst in medför storrisk för nedsmutsade byxben. Och på en i övrigtså väl genomtänkt bil har Ford glömt inrehandtag på luckan.
 
Stabiliserande
 
Bilen var Ghiaversionen med rikhaltig utrustning.Därtill hade den elektronsik stabiliseringssystem (ESP),något som allt fler biltillverkare numera erbjuder. Underprovveckan fick systemet visa vad det förmår åtskilligagånger i det rejält snöiga och bitvis knaggligaväglag som rådde. Och det är bara att konstateraatt det snabbt rättar till förarens misstag. Gårman in litet för fort i en kurva så minskas motoreffektensamtidigt som något av hjulen bromsar. Vips är detsom annars kunnat bli en hotande sladd avvärjd.
 
Själv skulle jag definitivt välja femdörrarsbilenav Mondeo. Skillnaden i profil mot sedanen är väldigtliten.
 
Dold motor
 
Tvålitersmotorn arbetar mjukt ochdiskret och har riktigt bra bett vid omkörningar. Men dendrar för mycket bensin. Provbilen ville ha precis literni snitt vid omväxlade körningar. Det är tvådeciliter över deklarationen. Visserligen hade bilen baragått ett par hundra mil och det var en del snökörning,men ändå.
 
Under huven är det våldsamt prydligtmen någon motor ser man inte. Den är dold under enstor plastsköld. Huven öppnas med nyckel, låsetdolt under Fordemblemet. Säkrare, kanske. Men hur blir detnär låset kärvar igen efter ett antal svenskasaltvintrar?
 
Växellådan var inte världens roligaste.Ibland var det krångligt att få i backen och iblandkrävdes ett extra tryck på spaken för att fyranskulle hoppa i. Justeringssak?
 
Säkerhetsmässigt verkar Mondeo ligga påtopp med full uppsättning krockkuddar inklusive sidogardineroch aktiva nackstöd.
 
Volvo, Audi, Volkswagen och andra konkurrenter iklassen har fått en ny tuff konkurrent.
Annons
Annons
Annons