Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nya V70 fullträff i det mesta

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Tidlös. Nya Volvo V70 anknyter till Volvotraditionen utan att sticka ut speciellt mycket. Utseendet slits säkert inte ut i första taget.

Nya Volvo V70, den sista helsvenska Volvon, blir ingen allemansbil. Det är den för dyr för. Men helt säkert ändå en storsäljare.

Volvo satsar enormt på marknadsföringenav den nya herrgårdsvagnen. Den måste nämligenlyckas. Och märkligt vore det om inte en så välbyggd,körglad och praktisk bil skulle gå hem.

Priset förefaller inte så fasansfullt. Sen visardet sig att det allra mesta, även självklarheter sominsynsgardin i bagageutrymmet, kostar extra!

Paketglad

Det finns en rad paket. Och utan åtminstoneett par lär inte många bilar bli sålda. 11 000dit och 6 000 dit plussar på priset rejält. GD:s provkörningsbilvar en fullutrustad med näst största motorn, 2,4T.

I basversion kostar den 264 000 kronor. Sex paket förtillsammans 47 000 kronor kommer till. Bilen hade dessutom automatlåda,hel läderklädsel, taklucka och navigationsutrustningmed TV samt metalliclack. Plus en ljudanläggning med surroundljudsom är något i hästväg. Det höjer prislappentill i närheten av 400 000 kronor!

En sak har Volvo inte snålat på i grunden, säkerhetsutrustningen.Jo, en sak, antispinn. I en bil med 200 hästars turbomotoroch framhjulsdrift behövs antispinn. Så är detbara. För att få det i V70 krävs ett tilläggpå 6 000 kronor. Då får man ett paket som ocksåinnehåller laminerat glas i sidorutorna, larm och förstaförband-kudde.

Säkrast?

Nya herrgårdsvagnen är sannolikt tillsammansmed storebror S80 säkrast på väg just nu. Bilenhar sex krockkuddar (i Sverige dock bara fem eftersom man medtanke på alla som använder bakåtvända barnstolarvalt bort passagerarkudden fram.) Sidokuddarna är av gardintypsom släpps ner från taket och skyddar åkandebåde fram och bak vid sidokollisioner.

Nya Volvo V70 är byggd på samma bottenplatta somS80 men kortare och smalare. I jämförelse med tidigareherrgårdsvagnen är bilen något kortare men bredare.Nya V70 har tio centimeter större axelavstånd vilketär positivt för utrymmet i kupén.

Utvändigt liknar bilen storebror väldigt mycketframifrån. Och ser man bilen bakifrån är skillnadernamot tidigare V70 inte speciellt stora.

Mindre intresserade kommer i många fall troligen inteatt upptäcka att Volvo kommit med en ny bil. Den har nu tilloch med samma modellnummer som föregångaren.

Reflekterande

Bilen är måhända mer uppseendeväckandeinvändigt med både snygg och praktisk inredning. Färgernaär ljusa och trevliga, synd bara att instrumentbrädansöverdel i vissa ljusförhållanden ger våldsamtirriterande reflexer i vindrutan. Bilens takstolpar är breda,bra för säkerheten men mindre bra för sikten.

Bilens alla paket innebär att förarstolen ärelektriskt inställbar med tre minnen. Det är lättatt finna bra körställning med ratt ställbar ialla ledder. Ryggstödet på passagerarstolen ärsvår att ställa in eftersom det är smalt mellanmittstolpe och stol. Bak sitter två kungligt och tre anständigt.

Bagageutrymmet är något smalare än i föregångarenmen genom att ryggstödet kan vinklas om är den totalarymden likvärdig.

Körglad

Nya V70 trivs har komfortabel fjädring och enautomatlåda som växlar nära nog omärkligt.En glidare.

Men den uppför sig exemplariskt också närdet börjar gå undan och vägen är krokig.Med 200-hästarsmotorn är nya V70 en bil inte bara förtransport utan också för körglada förare!Synd bara på motorns törst.

En tröst är att enklare och därmed billigareoch bränslesnålare varianter kommer.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons