Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nya Volvon håller måttet i långa loppet

+
Läs senare
/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Sprinter. Volvo S60 fångad i skånsk lantmiljö. Annars trivs bilen väldigt bra också i hetsigt motorvägstempo.

S60, Volvos senaste och hittills spänstigaste modell, kommer att gå långt.
Det vågar jag hävda efter flera intensiva dagar vid och ratten på på passagerarplats i T5- och 2,4T-modellerna.

Det blev 300 mils körning, varav merparteni bilen med lättrycksturbon på 200 hästar, minklara favorit.

S60-bilarna gjorde ett utmärkt transportarbete påallt från svenska "normalvägar" till tyska Autobahnoch våldsamt trafikerade Parisgator.

Bästa stolarna

Volvo har alltid haft hög sittkomfort. Framstolarnai S600 med kraftiga sidovalkar i sits och rygg är i mitttycke bäst hittills. El-styrning med minne som ocksåställer ytterspeglarna, ingår i buisnesspaketet. Svankstödetsratt sitter svårt inklämd mot mittkonsolen. Stolarnaär i grunden samma som i S80 och V70.

Förarmiljön är utmärkt. Bilarna jag kördehade mörk instrumentbräda. Därmed inga onödigaoch irriterande reflexer i vindrutan som i Volvobilar med ljusinstrumentbräda.

Ett försök att bryta den grå miljön hargjorts med växelspaksdamasken. Den är i aluminiumimitationoch kallas space ball. Lite fler detaljer i aluminium skulle göragott.

Om jag tolkat Volvoröster rätt kommer mer uttaladaluminiumlook att erbjudas ganska snart.

Svåranvänd finess

Det som har med förarplatsen att göra ärväl utformat och användarvänligt. Provbilen hadeen i sig alldeles utmärkt utrustningsfiness, navigationssystemetRTI. Det är däremot krångligt att hantera. Trekontrollknappar finns på baksidan av ratten. De sköts"blint" med högra handens fingrar. Trots flera dagars träninglyckades jag inte få upp någon automatik i sökandet.

Snack om farligheten att knappa på ficktelefonen underkörning överskrids vida av hanteringen av ett navigationssystem!En navigator bör också kunna skötas av en eventuellpassagerare.

Annars fungerade RTI utmärkt. Vi knappade in "vårt"hotell i Paris i Trelleborg och leddes ända fram till målet,även på smågator i Paris. När den syntetiskarösten sa "du har nu nått målet" upptäcktevi hotellet på andra sidan gatan. Priset för RTI inklusiveTV är nära 30 000 kronor. Blir sannolikt mindre dyrtganska snart.

Körvänlig

S60 är inte bara bekväm att åka långti, den är också i hög grad en bil för densom gillar aktiv bilkörning. Oavsett hur man hanterar bilenkan man lita på den. Väghållningen är förträffligoch det gäller även bromsarna. Några ofrivilligainbromsningar på Autobahn från hög hastighetgav övertygande bevis.

Ljudmässigt är S60 för det mesta väldigtkomfortabel. Men ibland leds oväntat mycket vägljudin i kupén bakifrån. Det är när beläggningenär grov. Och sådan vägyta är som bekant långtifrån ovanlig i vårt land.

Vi åkte bara två. Det passar bilen bäst.Baksätet ger visserligen acceptabel plats för tvåvuxna men man sitter väldigt djupt. Annars skulle inte huvudetrymmas. Modellens eleganta taklinje påminner om den C70har, vilket åkande bak får betala. Långbentalär också få svårt med benutrymmet om framstolarnastår långt bak.

Smal lucka

Inte heller bagageutrymmet tillhör bilens starkasidor. Luckan är liten och smal och med två personerslångresebagage blir det väldigt fullt. Litet platsblev kvar längst in men prylar som hamnar där ärsvåra att nå. Det går förstås attfälla ryggstödet och passagerarstolens ryggstödär fällbart framåt.

Volvos säkerhetsrykte lär inte försämrasmed den nya bilen. Krockkuddarna fram (passagerarkudde ärtillval) har tvåstegsutlösning. Dessutom har bilenförstås sidokuddar och sidokrockgardin för huvudskyddfram och bak.

S60, Volvos sista helt svenska bil, utmanar prestigefylldakonkurrenter som BMW, Mercedes och Audi. Min bedömning -praktiskt taget ifatt men knappast förbi.
Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons