Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Nygammal skogsmulle

/
  • Slankare profil. Pajero Sport är kraftfullt aggressiv i formgivningen men smidigare och lägre än vanliga Pajero.

Nytt utseende, litet lägre. Häftig i stan och över diken. Men med gammaldags och aggressiv ramkonstruktion.
Mitsubishi Pajero med tilläggsbenämningen Sport är på väg till Sverige, premiär i februari, efter att ha sålts flera år i USA under namnet Mitsubishi Challenger. Nu har modellen delvis nytt utseende.

Under den nya kostymen är bilen i stortsett en kortad Pajero - men förstås längre änkortversionen Shogun.

Mitsubishi Pajero är skogsmullen som i hög gradbidrog till att göra terrängbilar attraktiva äveni stan. Pajero har sedan starten 1982 tillverkats i 1,8 miljonerexemplar.

Konstruktionen är gammalmodig men beprövad. Påsistone har allt mer uppmärksamhet fokuserats på attbilar med en kaross byggd på kraftiga rambalkar ärväldigt aggressiv vid kollisioner med andra fordon. Men ocksåatt de är mindre säkra för de åkande jämförtmed modernare självbärande konstruktioner.

Och nu är även de robusta terrängbilarna påväg åt det hållet. På Tokyos bilsalongnyligen visades Pajero för nästa årtusende upp.Rambalkarna har bytts ut mot självbärande kaross. Ochden stela bakaxeln är borta. Nya Pajero kommer hit till våren.

Mindre kostym

Nu handlar det alltså om Pajero Sport. Modellen ärinte bara kortare än vanliga Pajero. Den är också17 centimeter lägre. Trots en totalhöjd av 173 centimetergäller det att böja huvudet ordentligt när mansätter sig i bilen. Annars är risken stor för närkontaktmellan huvudet och takkanten.

Importören har valt att ta in bara bilar med V6-motorpå tre liters volym. Och man satsar även på attde flesta vill köpa bilen med automatlåda.

Jag körde en automatbil med lyxpaket innefattande skinnklädseloch tvåtonslack. En mycket högt utrustad bil och naturligtvisett högt pris. Merkostnaden jämfört med instegsmodellenär dock inte mer än 24|000.

Motorn och den fyrstegade lådan, som ställer omsig beroende på förarens körsätt, arbetarutmärkt ihop. Tråkigt med den råstarka maskinenär dess höga bränsletörst. Deklarationen är13 liter per 100 km vid blandad körning. Jag nådde14 liter trots att en stor del var jämn körning pålandsväg. Inte så kul när bensinpriset tangerarnio kronor litern.

Skifte i farten

Bilen är i normala fall bakhjulsdriven. Fyrhjulsdriftenkan numera läggas i vid hastigheter upp till 100 km/tim.Bra när man ligger ute på vägen och väglagetförsämras. För det är en väldig skillnadatt köra bilen med drivningen på bara bakhjulen ochalla fyra i slirigt väglag. Fyrhjulsdrift till trots hindrarinte vårdslöst gaspådrag att bakvagnen "ställerupp" som vid bakhjulsdrift.

Fyrhjulsdriften saknar till skillnad från vanliga Pajeromellandifferential. Konstruktionen fördelar inte kraftenberoende på respektive hjuls väggrepp på annatsätt än genom diffbroms på bakhjulen. En fördelmed ett så enkelt system som det här är att konstruktionenär väldigt robust.

Och framkomligheten är inte alls att klaga på.Jag fick tillfälle att slira mig fram under mycket besvärligaförhållande på civilförsvarets terrängbanavid Rosersberg. Bilens relativt korta överhäng göratt den klarar även riktigt tuffa nivåskillnader idiken och liknande.

Vid körning på väg märker man förståsatt bilen har hög markfrigång, stora däck ochlång fjädringsväg. Ändå tycker jagPajero Sport uppför sig riktigt anständigt.

Yvig i stan

Man sitter ordentligt högt och har härligt storaytterspeglar. Runtomsikten är perfekt. Ändå ärden inte världens lättaste att köra i situationernär det är trångt. Vändradien är obekvämtstor redan vid bakhjulsdrift och ännu yvigare när fyrhjulsdriftenär i.

Bilen har trendriktiga men totalt meningslösa fotsteglängs sidorna. Enda effekten av dem är att det ärhopplöst att ta sig i och ur bilen utan att smutsa ner byxorna.Den som till äventyrs ger sig ut i tuff terrängkörninglär inte få behålla dem särskilt länge.

Inredningen i provbilen var påkostad med läderklädselmen i övrigt är intrycket påvert. Grå plastmed billig yta dominerar. Inte minsta tillstymmelse till fuskträpanel.Förvaringsfacken har genomgående halkig botten. I taketfinns tre (!) förvaringsfack för solglasögon ochannat.

Snäll mot miljön är den här bilen medsin bränsletörst knappast. Men den kommer säkertatt upplevas som så häftig av många med tillräckligttjock plånbok köper den i alla fall.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons