Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Opel som växer på höjden

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Praktiskt höghus. Opel har fyllt på sitt höghuslager med en högversion av Corsamodellen. Meriva har stor flexibilitet och bör vara en utmärkt bil för en tvåbarnsfamilj som bilar mycket.

Opel har laddat upp ordentligt på höghusavdelningen. Ny i samlingen är Meriva som hamnar mellan minstingen Agila och sjusitsiga Zafira.

Några få centimeter över fyra meter är Meriva en bil med stor rymd och stora egenskaper i den meningen att den är flexibel mer än de allra flesta andra.
Meriva är uppbyggd kring lilla Corsa. Förhållandet är detsamma som för Fords nya modell i höstas, Fusion. Den har sitt ursprung i Fiesta. Bilarna har för övrigt väldigt många likheter, så även priset. Spekulanter bör alltså titta närmare på båda bilarna innan de bestämmer sig.

Meriva bjuder goda utrymmen för tvåbarnsfamiljen. Barn kivas ofta bak i bilen. I Meriva går det bra att hålla dem åtskilda om man köper till en så kallad travel assistent, en modul att fästa ovanför mittplatsen med armstöd, mugghållare och ett förvaringsfack som rymmer fem liter. Naturligtvis behöver barnen också twin audiosystemet. Det består av en modul i bakre delen av mittkonsolen med reglage för programval och två hörlursuttag. Dessa tillåter passagerare bak att lyssna på CD-musik samtidigt som åkande fram lyssnar på radio. Eller tvärt om.
De båda ytterstolarna bak kan skjutas bakåt och man får då två bekväma fåtöljer (på bekostnad av bagagevolym). Meriva är lätt att ändra inredningsmässigt beroende på det fraktbehov man har får tillfället.
Volymen i bagagerummet är 350 liter men om man bara åker två kan man genom att fälla stolarna bak öka på rymden med en hel kubikmeter. Till detta finns ett rejält dolt stuvfack under bagagerummets golv.

Opel vill gärna kalla Meriva för minivan. Mja, det epitetet passar sig nog bättre på 24 centimeter längre Zafira. Hur som helst medför höjden att det finns rejält med volym invändigt.
Framstolarna är tämligen hårda och ger bra sidostöd. Svankstöd saknas. Förarplatsen är precis som på andra Opelbilar, allt är prydligt och finns där man väntar sig. Kromringar runt hastighets- och barnräknare piggar upp en i övrigt tämligen gråtrist förarmiljö. Ratten, som innehåller radioreglage, är tyvärr bara vippbar.
Runtomsikten skulle vara perfekt om det inte vore för de dubbla sidostolparna fram. Sammantaget ger de en besvärande död vinkel snett framåt på höger sida av bilen.

Meriva finns med flera olika motoralternativ. Provbilen hade minsta motorn på 1,6 liter och 100 hästar. Den räcker gott och väl till för den här bilen, åtminstone när man inte fyller den till max. Jag körde den aldrig fullastad.
Motorn svarar snällt på gaspådrag och bilen uppför sig utmärkt i alla situationer jag provade den i. Det negativa jag fann var hög ljudnivå inne i bilen ute på landsväg. När asfalten är grov, vilket den som bekant ofta är, uppledde jag bilen som riktigt bullrig.
Merivas ingångspris känns ganska bra. Men tyvärr är grundutrustningen mer än lovligt snål. Sidokrockgardiner kostar extra liksom elektronisk sladdparering. Tilläggspriset för AC är 9500 kronor. Den som väljer automatisk klimatkontroll får punga ut med hela 16 500 kronor extra. Onekligen magstarkt. Strålkastarspolning kan en Merivaköpare inte ens få för pengar.
Meriva byggs i Spanien och ska senare även tillverkas i Brasilen. I år är produktionstakten 130 000 bilar..Tusen av dem är tänkta för Sverige. Nästa år är tillverkningstakten tänkt att öka till 200 000 bilar.

Olle Hildingson
026-16 96 38
olle.hildingson@gd.se
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons