Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Opels nya (k)läder

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Askungesaga. Opel Astra är normalt en praktiskt och väldigt vardaglig bil. I Bertonekläder förvandlas den till en riktig skönhet där mycket av det praktiska fått stryka på foten. En plump är att vindrutetorkarna sveper alltför liten del av vindrutan.

Opel Astra är ingen bil att på något sätt hetsa upp sig för. Präktig, vardagsnära, funktionell. Men det finns undantag. Den Bertoneritade Astra kupé är nämligen en riktig skönhet. Och i tvåliters turboutförande dessutom en körmaskin utöver det vanliga.

Opel bygger vidare på sin tradition avsportiga kupémodeller. Jag minns med välbehag OpelGT som kom för 30 år sedan. Sen har Manta och Calibrapasserat revy och på senare år även lilla Tigra.Astra är snyggast även om jag minns GT som en försin tid oerhört vacker bil.

Kupévarianten är inte bara snygg utan ocksåden bullrigaste och stötigaste Astra som finns att köpa.Ja och så roadstern också.

Coupén är sänkt 20 mm i förhållandetill standardmodellerna. Breda däck med 40-profil ser nästanut att sakna luft och leder in massor av vägljud i kupén.Däcksbredden är också negativ i ett annat avseende,bilen känner av spåriga beläggningar mer änbilar med mer normala däck. Den hårda fjädringen/dämpningenbidrar till bilens körglädje men är förståsinte komfortbefrämjande.

Annars så sitter man utmärkt fram i sportstolarmed sittdyna som kan justeras i längd. Två inte alltförlånga personer sitter relativt anständigt i baksätet.Men det är inte roligt att ta sig i och ur bilen. Och såfort framstolens ryggstöds fällts och tryckts framåtuppstår problem. Stolen spärras i sitt främstaläge. Man tvingas alltså ställa in den pånytt varje gång man öppnat in till baksätet.

Bagagerummet är väl tilltaget med en volym på460 liter. Tröskeln är hög och luckan låg.Bilen har precis som standardastran simpla klämgångjärn.

Den praktiskt taget genomgående användningen avstandardprylar är förstås en del i förklaringentill att Astras kupévarianter kan säljas till jämförelsevisattraktiva priser. Standardprylarna funkar i det mesta. Jag finnermig dock föranledd att protestera mot att kantiga och fulaarmstöd/dörrhandtag på dörrarna inte ersattsav något mer ögonvänligt. Plus klämgångjärnenbak och motorhuvens järnpinne.

Den som föredrar en riktigt snygg och kupé mensom inte tänker satsa alltför våldsamma pengarska kanske titta på Astra. För den som nöjer sigmed en standardmotor på 1,8 liter och 125 hästar äringångspriset måttliga 174 500 kronor. Mellanmodellenmed 2,2-litersmaskin stannar precis på 200 000-kronorsstrecket.

Toppmodellen kostar 226 900 kronor inklusive ett omfattandeBertonepaket med bland annat elektroniskt stabiliseringsprogramoch 17-tums aluminiumfälgar. I provbilen tillkom dessutomläder/alcantaraklädsel för 10 900 kronor.

Turbomaskinen ger bilen till en riktig best på vägen.Antislirsystemet aktiveras direkt om man startar litet vårdslöst.Vridmomentet är häftigt redan före 2 000 varv ochligger på topp ända upp till 5 000 varv på mätaren.

Bränsledeklarationen är 8,8 liter per 100 km. Precisdär stannade förbrukningen under provveckan.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons