Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Överklass i mellanklass

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Liten elegant. Rover 45 i den lyxigaste versionen ser ur som en krympt kopia av storebror 75.

En ny elegant liten bil från en bilfabrik i kris.

De allra första exemplaren av Rover 45,uttalas gärna "fortifajv", hann precis lossas i Sverige närtyska BMW meddelade att man sålt det brittiska bilmärkettill ett riskkapitalföretag i England som hittills specialiseratsig på restaurangföretag i kris.

BMW köpte Rover för sex år sedan och har utförtunderverk med ett prestigemärke på dekis sedan mångaår. Först ut med BMW-påverkan var 75 förraåret. Nu är turen kommen till småbilarna 20 och45.

Svindlande förlust

Och samtidigt har BMW:s aktieägare fåttnog. Förlusten under sex års ägande har varitförfärande många miljarder.

Det var kanske synd att ägarna inte höll ut någoteller några år till. För nu verkar Rover påväg att bli ett märke värt att ta på allvarigen.

Rover 45 är en utveckling av 400-modellen och ären fin liten bil i det stora. Man upplever en krympt kopia avstorebror 75.

Framtoningen är lyxig både utvändigt och innei bilen. Tyvärr håller inte den linjen hela vägen.Huven stöttas med pinne som på den simplaste småbiloch i bagageutrymmet är det ännu värre. Klämgångjärnav simplaste sort liksom naken insida av luckan med otrevligaplåtkanter i stället för stängningshandtagär måhända bagateller. Likafullt räcker detför att ta bort mycket av känslan av liten lyxbil. Läderklädsel,kromade detaljer och en massa imiterad valnöt till trots,snålheten fram och bak tar bort en hel del av glansen.

Körfin

Annars är Rover 45 en riktigt bra bil bådeatt köra och åka i. Detta förutsatt att man intesitter bak och är storväxt. Utrymmet för huvudoch ben är inget att ropa hurra för direkt. Kraftigaskålningar i framstolarnas ryggstöd gör att ialla fall medellånga kan sitta utan större problem.

Framstolarna är hämtade från storebror 75och är pösigt mjuka. I mjukaste laget i den härlilla bilen enligt min uppfattning. Nackskydden går inteatt justera i längsled. Jag kände det som att kuddensatt onödigt långt bakom huvudet. Inställningarnafinns på sidorna på BMW-maner. Dessutom kan man ställasvankstödet med en ratt i framkant under sitsen. Förstagången jag skulle hantera ratten fick jag den i handen.Sånt stärker inte lyxbilskänslor. Inte hellernär man fäller solskydden. Skydden är av sammasimpla sort som man finner i hälften så dyra bilar.

Krom och läder

Annars är det gott om godis i Connisseurmodellen.Kromade ytterspeglar och tröskellister, läderkläddratt och dito knopp på växelspaken är inte illa.Men jag hade gärna bytt bort läderknoppen mot yttertemperaturmätare.Bilen har manuell luftkonditionering.

Bilen ger god komfort både på fina och dåligavägar. Motorn på 1,8 liter gör ett bra jobb ochhar en trevlig deklaration, 7,1 liter på 100 km.

Rover har börjat få fart i Sverige i BMW:s organisation.Förra året såldes drygt 1 600 bilar. Måleti är är 2 200 i år, varav 450 exemplar av 45.

Frågan vad som händer nu efter BMW:s dumpning avmärket. Besked om vad som kan hända BMW-Roverorganisationeni Sverige väntas tidigast till sommaren.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons