Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överklass med klös för flis

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Folkjaggan. X-type må vara närbesläktad med Ford Mondeo men det märks i varje fall inte när man ser bilen framifrån där den klassiska framåtlutade Jaguargrillen drar blickarna till sig.

Den här katten har en hel del klös. Men mer känsla av engelsk överklass. Jaguar X-type är modellen som ska ge märket större volymer än någonsin hittills. Mindre än övriga jaggor och även med ett pris som kan utöva en lockelse på tjänstebilskunder.

Annons
Speciellt nu när X-type kommer i en simplareversion med tvålitersmotor, dock fortfarande en sexa, samtframhjulsdrift.
 
X-type är fyrhjulsdriven i sitt standardutförandemed drivning till 40 procent fram och 60 procent bak.
 
Instegsmodellen går att köpa förprecis under 300 000 kronor. Själv körde jag toppmodellenmed trelitersmotor och en rad extraprylar som hissar priset tilli närheten av 400 000 kronor. Elektronisk sladdparering medutmärkt funktion kostar drygt 6 000 kronor. Borde förståsvara standard på en sån här bil.
 
Bilen hade också förnämlig navigationsanläggningför 28 000 kronor.
 
Den utgiften känns mindre nödvändigäven om man numera kan glädjas åt att kartprogrammetfungerar en bra bit norrut räknat från Gävleshorisont
 
X-type är en bil för folk som ser bilkörningsom ett nöje mer än något nödvändigtont. Modellen har nämligen en otroligt fin väghållningmed en styrkänsla som är utöver det vanliga.
 
Provbilen i det som kallas sportutförande ärändå mer en behaglig glidare än en bil som körsuttalat sportigt.
 
Provbilen hade femstegad automat. Måhändainvänder vissa att den som önskar mer sportig körningbör välja en bil med manuell låda. Det måvara hur det vill med den saken. En mjukt arbetande och smidigautomat är i mina ögon det behagligaste alternativet.
 
Fyrhjulsdriften bidrar till att ge X-type ett enormtgrepp och en balans. Man blir glad av att köra undan i denhär bilen.
 
Åkande hamnar väldigt lågt i X-type,det känns nästan som man sitter på golvet. Ändåär takhöjden i baksätet i minsta laget. Det ärpriset för elegant taklinje.
 
Dessutom är det trångt för fötternaom stolen framför är sänkt till sin lägstanivå. Kupén som sådan ger ingen störrerymdkänsla, vilket inte ska tydas som att fyra åkandebehöver trängas speciellt mycket.
 
Framstolarna är väl formade efter kroppen,i varje fall passade de min kroppshydda perfekt. Ratten ärställbar i alla ledder. Det är lätt att finna enbekväm körställning. Förarplatsen ärförstås elegant utformad med glänsande valnötspaneleroch krom. Därtill är mätare och reglage välutformade och placerade.
 
X-type har betydligt mer än enbart bottenplattangemensam med kusinen Ford Mondeo. Sedd bakifrån påminnerförresten X-type direkt om Mondeo. Lyckat?
 
Bilen ser väldigt elegant ut, fattas bara annat.Men när man börjar titta på detaljer sjunker lyxkänslan.Inget ont om Ford Mondeo men inte vill man hitta detaljer frånen "folkbil" i en Jaguar. Eller?
 
Känslan i dörrarna har definitivt ingenlyxklang. Inte heller bakluckan klarar sig utan anmärkning.Den är litet motvillig både att öppna och stänga.
 
Jag har tidigare skrivit att bilen är en härligkörmaskin. En del av glädjen förtas dock av högtljud i bilen i landsvägsfart, speciellt i baksätet.Det är framför allt däcksljud som letar sig ini kupén.
 
Motorn jobbar utmärkt smidigt. Jag fick enmedelförbrukning på 1,19 liter milen. Det är mycket.Deklarationen säger en deciliter mindre. Törsten märksextra mycket när man måste tanka efter mindre än50 mil. En tank på 62 liter är för litet i ensån här bil!
Annons
Annons
Annons